Vliegtuig Crash WO II  Westfriesland

Tijdens de tweede wereldoorlog was Nederland het terrein van frequent overvliegende vliegtuigen, zowel van bommenwerpers als van gevechtsvlieg-tuigen op weg naar Duitsland en weer terug naar hun bases in Engeland. Maar ook van Duitse bommenwerpers op weg naar Engeland. Een toneel van een dodelijk kat-en-muis-spel welke door de ontwikkeling van de techniek steeds geavanceerder werd. Het gevolg hiervan was duizenden gevechten tussen Duitse jagers en geallieerde bommenwerpers en geallieerde jagers die ter bescherming meevlogen. De routes die deze bommenwerpers vlogen waren iedere dag weer anders, en waren bedoeld om de Duitse luchtverdediging in verwarring te brengen, maar meestal kwamen ze op de heen of terugweg over Nederland. Tenslotte valt het doek voor de Duitse Luftwaffe. Begin 1945 is er aan alles gebrek; aan ervaren piloten maar voornamelijk aan benzine. De schaarste hiervan was een gevolg van steeds maar herhalende bombardementen van de geallieerden, wat de Luftwaffe niet heeft kunnen voorkomen.Bij de finale was Nederland bezaaid met vliegtuigwrakken van beide partijen en een feit waar we vandaag de dag nog mee geconfronteerd worden.

_________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Crash Short Stirling, type MK IV, Serie LK-195, L-9-A, 190th Squadron in Venhuizen

 

No 190 Squadron wordt geformeerd op 24 oktober 1917 te Newmarket als een nacht-trainings onderdeel. Na de Eerste Wereldoorlog wordt het squadron in april 1919 opgeheven.

Op 1 maart 1943, wordt het 190ste weer heropgericht te Sullom Voe met Catalinas en vliegt anti-U-boot missies over de Atlantische Oceaan tot het wederom wordt opgeheven op 31 december 1943. Op 5 januari 1944 wordt het weer nieuw leven ingeblazen op Leicester East en uitgerust met de Stirling. Het vliegen begint in maart van dat jaar in het oefenen met het trekken van zweeftoestellen. Vanaf april 1944 worden er voorraden gedropt over Frankrijk. Op D-Day stuurt het squadron drie?twintig Stirlings met paratroepers naar de springgebieden om diezelfde dag nog achttien zwevers te verslepen naar Normandi?

Gedurende de eerste twee dagen van de luchtlandingen nabij Arnhem, in september 1944, maakt het 190 Squadron, ten behoeven van Operation Market-Garden, 46 vluchten, waaronder 6 zweefvliegtuig ?voortrekkers?. Verder worden er 53 bevoorradingsvluchten gemaakt in zwaar afweervuur, in drie dagen verliest het squadron 11 toestellen. In maart 1945 slepen 30 Stirlings zweefvliegtuigen richting Rijn als de Geallieerden deze rivier over steken.

In april wordt het 190ste ingezet als brandstof-vervoerder voor het leger, als deze droog dreigt te vallen. In de maand mei vervoert het squadron een leger eenheid naar Noorwegen om de daar gelegerde Duitse troepen te ontwapenen. In deze periode wordt de Stirling vervangen door de Halifax. Na een periode van algemene transport opdrachten wordt het squadron omgenummerd naar 295 Squadron op 21 januari 1946. In de nacht van 4 op 5 november 1944 dreunde Stirling Mk IV, LK195 laag over Venhuizen. In formatie vliegende bommenwerpers hoog in de lucht- op weg naar Duitse steden om daar hun bommenlast af te werpen- hoorden bij het dagelijks leven. Echter.. het donderend gedreun van een laagvliegende bommenwerper in de nacht van 6 november was niet gewoon. Buiten was het aardedonker, de straatverlichting was verboden, de ramen van de woningen geblindeerd.Van het ene op het andere moment was het opeens heel stil. Pas de volgende ochtend werd duidelijk wat er in die nacht was gebeurd. Een paar honderd meter van de dijk was het wrak van een vliegtuig te zien.

Tussen de Oostergouw en het stoomgemaal?De Drieban? had de bommenwerper waarschijnlijk de dijk geraakt en daarna in het koude,ondiepe water van het donkere IJsselmeer neergestort. De gehele bemanning van de Stirling Mk IV LK195 had helaas geen enkele kans. De lichamen van vijf van de zes bemanningsleden zijn later geborgen . Het ging hier om de vliegers Hodgson,Rusenstrom,King,Towns en Nevard. Ver na de oorlog werd in het wrak het lichaam van het zesde bemanningslid Evans gevonden. De eerste vijf vliegers liggen begraven in Enkhuizen, Evans in Bovenkarspel. In 1948 werd door de voormalige Gemeente Venhuizen aan de Oostergouw een gedenktekenopgericht, niet ver van de plek waar de zes jonge vliegers hun jonge leven lieten voor onze vrijheid.

In Venhuizen en Wijdenes was door de ondergrondse op twee plaatsen een zgn. droppingsveld ingericht. In Hem het droppingsveld Laloe en in Wijdenes Sally. De geallieerden konden daar ?s nachts op grond van minimale aanwijzingen en lichtsignalen op een afgesproken tijd hun containers met wapens en munitie afwerpen. Een levensgevaarlijke en hachelijk klus. Dit is waarschijnlijk ook het doel van desbetreffende bommenwerper geweest.

Ter nagedachtenis aan de moed van de ondergrondse strijdkrachten in Wijdenes die bij nacht en ontij hun leven waagden zal, op initiatief van drie bewoonsters uit Wijdenes en in samenwerking met de Gemeente Drechterland, een passend en blijvend gedenkteken worden opgericht. Elk jaar op 4 mei kunnen de inwoners van Wijdenes even stil staan bij deze tragische gebeurtenis.

   F/Officier Edwin Davis Hodgson, piloot, Royal Canadian Air Force


  F/Officier Elmer Joshua  Rusenstrom, idnummer J 23963, navigator, Royal Canadian Air Force


  F/Officier George Langley Towns, bommenrichter, Royal Air Force


  Wt/Officier William King, idnummer
1147346, radio/boordschutter, Royal Air Force


  Sgt Reginald.Henry George Nevard, idnummer 1836474, boordwerktuigkundige, Royal Air Force, geboren op 27 augustus 1924 in Biggin Hill, Kent, zoon van
Arthur Henry Nevard en Annie Louise Evans.


  F/Officier Henry Edward Evans, staartschutter, Royal Air Force, geboren in 1913 in Flintshire, Noord Wales

In het voorjaar van 1946 werd door Freek Luider en Jan Sijm een poging ondernomen het gehele vliegtuig te bergen. In het achtereinde werd de staartschutter Flying Officer H.E. Evans teruggevonden. Deze werd ter aarde besteld op de begraafplaats van Bovenkarspel. Containers met wapens en munitie werden tijdelijk opgeslagen in het nabijgelegen gemaal. Luider zelf hield als souvenir een revolver, maar leverde deze later in vanwege het steeds terugkerende registreren. Het schroot werd later verkocht aan een sloper.

Verzamelaars en sportduikers ontdekten restanten van het toestel de jaren die volgenden. Stenguns, pistolen en munitie die goed verpakt waren in het vet verdwenen in het criminele circuit. In 1990 werd door duikers nog steeds op het wrak gedoken en kwamen nog steeds delen en onderdelen van wapens en munitie naar boven. Er werd besloten in een gezamenlijke operatie door twee particuliere bedrijven, plus luchtmacht en marine de laatste restanten nu definitief te verwijderen.

_________________________________________________________________________________

 

  Crash Short Stirling, Type MK I, Serie N3654, 15th Squadron in Opmeer

                    

De Short Stirling N3654 van het 15 squadron van de Britse luchtmacht steeg op zaterdag 10 mei 1941 vanuit Engeland op voor een bombardementsmissie richting Berlijn. Het toestel was twee maanden oud, de zevenkoppige bemanning net opgeleid. De Stirling heeft Berlijn nooit gehaald.

Een Duitse nachtjager schoot op 11 mei rond twee uur s nachts de bommenwerper neer. De kist kwam neer in een veld net buiten het dorp Opmeer in Noord-Holland. De bemanning bestond uit vijf Britten en twee mannen uit Nieuw-Zeeland. Alleen het lichaam van de piloot, Herbert Reginald Dale werd destijds geborgen.

Niek Mooy was toen 17 jaar. Vanuit het huis van zijn ouders aan de Breestraat in Opmeer zag hij het toestel neerkomen. ?Het toestel kwam recht op ons af. Dat moment zal ik nooit meer vergeten. Het was ons geluk dat het toestel in de lucht explodeerde. De resten kwamen verticaal neer. Was die ontploffing er niet geweest dan was het toestel midden in het dorp terechtgekomen.?

De zes bemanningsleden werden 63 jaar later geborgen, en ceremonieel begraven in het Noord-Hollandse Bergen. Ze werden begeleid door het Queen?s Colour Squadron van de Royal Air Force. Op de begraafplaats in Bergen werden de zes lichamen aan het begin van de middag in ?n kist begraven. De mannen kegen wel zes grafstenen. Dicht bij het graf van hun piloot. Tijdens de plechtigheid werd de Last Post geblazen en klonken de volksliederen van Groot-Brittanni? Nieuw-Zeeland en Nederland.

Alan Campbell uit Wellington in Nieuw-Zeeland is de neef van piloot-officier Daniel Campbell. Tot 1992 had de familie geen idee wat er met Campbell was gebeurd. Via contacten met de Koninklijke Luchtmacht kwam men er achter dat het toestel geborgen zou worden. Alan Campbell was er, na een reis van veertig uur, in september getuige van.

Hij dacht veel roest aan te treffen. Maar de spullen die uit de grond kwamen, waren goed geconserveerd. De luchtmacht vond zelfs drie niet-ontplofte bommen. Campbell kreeg van de bergers een paar opgegraven handschoenen. De Nieuw-Zeelander weet zeker dat ze van zijn oom zijn. Hij schreef zijn naam erop.?

Op het algemene gedeelte van de begraafplaats in Bergen is een plek voor geallieerde strijders die hun leven lieten in de Tweede Wereldoorlog. Er liggen 258 slachtoffers begraven. Alle graven zijn door inwoners van Bergen geadopteerd. Zij verzorgen het graf en de bloemen.

Deze bommenwerper is op 11 mei 1941 neergestort in Opmeer, waarbij deze bemanning om het leven is gekomen.

  Wing Commander Herbert Reginald Dale - Engeland RAF - 33 jaar, geboren in 1908 in Preston bij Hull, zoon van William en Rose Dale; getrouwd met Pauline Mary Dale, vader van Reginald en Hilary Dale


  Pilot Officier Peter Reginald Stephenson Bird - Engeland RAFVR - 20 jaar, geboren in 1920 in Gainsborough,Lincolnshire


  Pilot Officier Daniel McLean Campbell - Nieuw Zeeland RNZAF - 25 jaar, geboren op 11 juni 1915, zoon van Robert William en Ellen Campbell


  Sgt Stanley Philip Plumb - Engeland RAF - 24 jaar, geboren in 1917 in Stroud, Gloucestershire, zoon van Alfred Meggitt en Florence Beatrice Plumb


 Sgt Frank Augustus Sidney Smith - Engeland RAF - 21 jaar, geboren in 1920 in Gillingham, Kent, zoon van Thomas and Ethel Smith


  Sgt Eric Russel Lucas - Nieuw Zeeland RNZAF - 26 jaar, geboren op 15 oktober 1915, zoon van Frank U. en Rose Lucas


  Sgt Norman Howarth Nuttall - Engeland RAFVR - 21 jaar, geboren in 1920 in Blackburn, Lancashire, zoon van Fred en Bertha Nuttall



De bemanning is begraven op de Algemene Begraafplaats in Bergen NH."

Na de begrafenis werd vanmiddag in Opmeer een monument ter nagedachtenis aan de bemanning van de Stirling N3654 onthuld.

"Dit monument is onthuld op 11 mei 2004 ter nagedachtenis aan de zeven bemanningsleden van de Engelse Short Stirling bommenwerper N3654.

_________________________________________________________________________________

 

  Crash Wellington, Type MK Ic, Serie T2612, 300th Squadron in Andijk

        

Het betrof een bommenwerper van het type Wellington MK 1C waarvan de gehele 5 koppige bemanning uit Poolse militairen bestond. Het betrof de N 18 OTU 300 R.A.F. Het OTU hield in dat het een operating training unit betrof. Zij maakten deel uit van het 300ste Masovian squadron van de Polish Air Force P.A.F.

Het toestel was op 26 juni 1942 op de terugweg naar Bramcote (Engeland) na een bombardementsvlucht op Bremen te hebben uitgevoerd. Tijdens deze terugtocht werden zij neergeschoten door een in Leeuwarden gestationeerde Duitse nachtjager."Ook nachtjagers van de Luftwaffe basis (Fliegerhorst) bij Leeuwarden in Friesland. Hier was het II./NJG2 gestationeerd welke met de Messerschmitt Bf-110F opereerde

Na het aanschieten van Wellington T2612 daalde het getroffen toestel in zuid-zuidwestelijke richting met hoge snelheid op Andijk aan. Op zo'n 50 meter hoogte denderde het over de hoge dijk, maar er was geen houden aan, en nabij het kruispunt Hoekweg-Kleingouw sloeg het tegen de grond in een aardappelveld van Simon Vriend, waarbij een deel van de vleugel honderden meters wordt weggeslingerd in oostelijke richting naar de Kleingouw. De restanten van de Wellington vlogen in brand en klein kaliber munitie knalde in het vuur. De gehele Poolse bemanning was om het leven gekomen tijdens de crash.

De omgekomen bemanning:


  Pilot Officer Maksymilian Niemczyk, geboren 23 september 1919 in Bydgoszcz


  Navigator Flyong Officer Zygmunt Wieczorek, geboren 27 november 1907 in Herne
 


  Bomrichter Sergeant Stanislaw Wolski, geboren 20 februari 1915 in Warszawa


  Radiotelegrafist Dergeant Aleksander Rozdzynski, geboren 13 juli 1918 in Niegowoniec p. Zawiercie


 
Staartschutter Wlozimierz Jerzy Mikos, geboren 16 juli 1911 in Tuligłowy p. Jarosław

 

Brandend wrak van de T2612

In de ochtend kwamen de Duitsers het wrak inspecteren en trachtten het te bergen, maar diepgelegen stukken liet men liggen. De stoffelijke resten van de omgekomen bemanning werden wel geborgen en afgevoerd en in Bergen begraven. Het zou tot begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw duren voor het complete restant van 'T2612' werd verwijderd.

_________________________________________________________________________________

 

 

_________________________________________________________________________________

 

  Crash Wellington, type MK II, Serie W5372, Kenmerk "PH-D" , 12th Squadron in Bovenkarspel
 
    

In de nacht van 26 op 27 maart 1942 werden 104 Wellington bommenwerpers en 11 Stirling bommenwerpers van de Royal Air Force uitgezonden om de Krupp fabrieken in Essen te bombarderen. Bij deze aanval gingen 10 Wellingtons en een Stirling verloren.

De Wellington W5372 was om 20.11 uur opgestegen van vliegveld Binbrook in graafschap Lincolnshire in Engeland. Om 22.40 uur werd het vliegtuig, op de heenvlucht naar Essen, door een Duitse Messerschmitt Bf 110 nachtjager van vliegveld Bergen, uit de lucht geschoten.

In die bewuste nacht vloog de van oorsprong uit Oostenrijk afkomstige Oberleutnant Egmont ?Egi? Prinz zur Lippe Weissenfeld als piloot van de  5/NJG2 vanaf het vliegveld (?Fliegerhorst?) Bergen, nabij Alkmaar in zijn Messerschmidt BF 110. Zijn tweede man was Unteroffizier Renette, radioman, die gebruik maakte van de meest geavanceerde radarapparatuur (merk: Lichtenstein) waarmee de Messerschmidt was uitgerust.Op de avond van 26 maart 1942 schoot de Prinz zur Lippe Weissenfeld vier RAF bommenwerpers uit de lucht, waarvan ?n in het gebied nabij Andijk dat door de Duitse Luftwaffe werd aangeduid met de codenaam ?Salz-hering? (zoute haring). Dit gebied was voorzien van een radarpost / radiopeilstation nabij de stad Medemblik. Zur Lippen Weissenfeld kreeg hiervoor de onderscheiding van ?Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes?

Bijna twee later, op 22 maart 1944, slaat Lippe zur Weissenfeld (dan 25 jaar oud en met de rang ?Majoor?) door nog onbekende oorzaak met zijn Messerschmidt BF110 te pletter in de Belgische Ardennen. nabij Sint Hubert. Hij ligt begraven op het Duits militaire begraafplaats in Ysselsetein.

Wijlen Prins Bernhard zur Lippe Biesterfeld en Prins Egmont zur Lippe Weissenfeld stammen beiden af van het Huis Lippe. Het graafschap Lippe Weissenfeldt is feitelijk een afscheiding van het graafschap Lippe Biesterfeld

De Wellington was gesignaleerd door het Duitse radarstation Hering bij Opperdoes en stortte brandend neer op een bouwland aan de Kathoeksloot nabij de Vleetweg tussen Bovenkarspel en Andijk.

 

 

De bemanning, bestaande uit

   Piloot W/Cdr Albert Golding, (R.A.F.) idnummer 33027, geboren in 1911, zoon van James en Ellen Golding; getrouwd met Kathleen Rylance Golding

    Tweede piloot Sgt Finlay Donald McLeod, (R.A.A.F.) idnummer: 403431, geboren op 18 juni 1918, zoon van Finlay Hugh en Christabelle Noreen McLeod

    Waarnemer/bommenrichter Sgt Bruce Albert Doe, (R.C.A.F.) idnummer: R/62688, geboren op 21 november 1919

  Radiotelegrafist Sgt Mervyn Duncan, (R.C.A.F.) idnummer: R/61792, geboren op 22 maart 1920, zoon van Harry en Annie Duncan

  Neuskoepelschutter Sgt William Stanley Makin, (R.A.F.) idnummer 1100613, geboren in 1911, zoon van William en Ellen Makin; getrouwd in Wallasey, Cheshire in juni 1941 met Florence Gladys Durrant

William Makin en Florence Durrant .

  Staartkoepelschutter Sgt Percival Gordon Thorpe, (R.A.F.), id nummer: , geboren in 1909, zoon van William Repton Thorpe en Marguerite Elsie Thorpe; getrouwd met Emma Thorpe

Alle bemanningsleden werden begraven op de algemene begraafplaats in Bergen. Op het ereveld van de Commonwealth War Graves Commission rusten 260 doden uit de Tweede Wereldoorlog, vliegers uit Engeland, Canada, Australi? Nieuw Zeeland, Polen en Tsjecho-Slowakije. Daar staat ook een natuurstenen herdenkingskruis, ter nagedachtenis en met groot respect voor hen.

Naar aanleiding van de onthulling en het onderzoek ontving de onderzoeker vanuit Engeland aanvullende informatie omtrent deze crash. Tragisch is wel dat op 29 maart 1942 de groepscommandant, captain Richard M.C. Collard, van de vliegbasis Binbrook opdracht gaf om zoektochten uit te zetten op ? de Noordzee! Vliegtuigen waren voorzien van reddingsvesten en een zogeheten ?dinghy?, een opblaasbare vlot voor de bemanning als ze in het water terecht kwamen. Er werden de 29ste maart vier vliegtuigen ingezet om de Noordzee af te zoeken op de aanwezigheid van wrakken, ?dinghies? of andere aanwijzingen. Vanzelfsprekend kwam men onverrichter zake terug op de basis.
 
Station Commander, Group Captain Richard C M (Dick) Collard Officier in Charge, Fl Lt M J Beetham, W/C Alan Craig, en W/C T S (Shorty) Harris DFC (Formerly

Dit geeft andermaal dat captain Collard en anderen niet hebben geweten dat deze bommenwerper is neergestort nabij Andijk. Pas wanneer het vliegtuig wordt geborgen door de Duitsers en zij vervolgens de geallieerden hierover informeren wordt hen duidelijk dat het niet was neergestort in de Noordzee maar op land, nabij Andijk

_________________________________________________________________________________

 

  Crash Handley Page Hampden, type MK I, Serie P1206, Kenmerk "EA-Z" , 49th Squadron in Berkhout


 

 

In de nacht van 8 november 1941 stortte een Britse bommenwerper Hampden MK1 neer in een weiland in Berkhout. De Bommenwerper van het 49e Squadron van de R.A.F. was door een Duitse nachtjager tijdens een missie naar Bocholt..geraakt. Alle bemanningsleden kwamen daarbij om het leven, Twee bemanningsleden, de piloten Christoffer Sanders en James D'Arcy zijn in 1941 in Bergen begraven. De andere twee, de Boordschutters Stanley Mullenger en John Kehoe stonden in Engeland formeel als vermist te boek, Aangenomen werd dat de stoffelijke resten van deze bemanningsleden zich nog in of nabij het vliegtuigwrak bevonden..

De Hampden bommenwerper werd mede vanwege de slanke romp ook wel de vliegende koffer genoemd. Als de vliegers eenmaal op hun plek zaten, kwamen ze daar niet snel weer vandaan.

Verantwoordelijk voor de dood van de bemanning van de Hampden bommenwerper die in Berkhout neerstortte was Oberfeldwebel Siegfried Ney. Het was een van zijn 'overwinningen' in de Tweede Wereldoorlog. In 1942 zou hij bij zijn twaalfde overwinning zelf de dood vinden. Ook toen was een Hampden zijn doelwit, maar die ontplofte letterlijk in zijn gezicht.

Aan de Nederlandse en Belgische kust waren zogenaamde luisterposten ingericht die met gigantische hoorns de vliegtuigen vanaf hun basis in Engeland konden horen opstijgen. Duitse vliegvelden in Nederland werden gealarmeerd over de naderende luchtaanvallen. Hier stonden eenmotorige jachtvliegtuigen paraat. Onder anderen nachtjagers als de Messerschmitt 110.

Siegfried Ney

Op 8 november 1941 vloog Ney samen met onderofficier P?tz in zo'n toestel vanaf de basis Leeuwarden. Van hieruit kregen ze voor deze nacht een sector toegewezen met de codenaam Hering. Zo werd een radarpeilstation bij Medemblik genoemd. De Messerschmitt cirkelde in een soort wachtpatroon rond dit peilstation, tot een vijandig toestel zich in de sector vertoonde. De aanvalsleider in het radarstation praatte het jachtvliegtuig naar zijn prooi toe, tot die het toestel kon zien.

De uitlaatvlammen en de contouren van het verder gecamoufleerde vliegtuig tegen de nachtelijke hemel verraadden meestal de positie van het toestel.

De tactiek was dat de nachtjager het toestel langzaam van achter en schuin van onder naderde, wat voor de boordschutters van de Hampden een kwetsbare dode hoek was. Plotseling gaf de Duitse piloot dan vol gas en zorgde met een optrekkende beweging dat hij de bommenwerper met zijn boordkanonnen van onder in de buik schoot. Het toestel werd vol geraakt tussen de vleugels in de romp. De Hampdencrew had geen schijn van kans.

Gezien het vroege tijdstip van 21.07 uur waarop de Hampden P1206 in Berkhout neerstortte wordt wel gedacht dat het op de heenweg was, maar in het overzicht van operaties van de basis Scampton, vanwaar 49 Squadron vloog, stond dat het was opgestegen om 17.14 uur. Woordvoerder David King van de Britse Remembrance Society stelt dat de bommenwerper vooruit was gestuurd op een 'insluipermissie', waarbij zoeklichten bij Bocholt moesten worden uitgeschakeld zodat er minder risico was voor de bommenwerpers die later kwamen. De P1206 was niet alleen op deze missie: twee minuten later startte Hampden AD896. De 1206 'did not return, no signals received', maar de 896 landde op Scampton om 23.12 uur. Volgens de 'werkomschrijving' hebben ze een uur in de omgeving van Bocholt met wisselend succes zoeklichten aangevallen van twee?half tot vier kilometer hoogte.

Tijdens de berging in 2007 van de vliegtuigresten zijn ze alsnog gevonden en met militaire eer in Bergen begraven.

De omgekomen bemanningsleden zijn

    Piloot W/Officer Christoffer Arthur Saunders (R.A.F.) idnummer 562617, geboren in 1913 in Morden, Surrey

  Navigator Piloot Officer James Marcus D'Arcy  (R.A.F.) idnummer 1288762, geboren in 1915 in Halkyn, Flintshire

    Boordschutters Sgt John Edward Kehoe (R.A.F.) idnummer 551389, geboren in 1921 in Bullawn, New Ross, County Wexford, Ierland

    Boordschutters Sgt.Stanley Gordon Mullenger (R.A.F.) idnummer 1251152, geboren in 1920 in Edgware, Middlesex
 

_________________________________________________________________________________

 

  Crash Vickers Wellington, type MK Ic, Serie R1696, Kenmerk "SM-P" , 305th Squadron in Lutjebroek

In de avond van 19-6-1941 steeg Vickers Wellington R1696 "SM-P" van 305 (Pools) Squadron op van Syerston in graafschap Nottinghamshire om deel te nemen aan een aanval op Bremen. Om 00.52 uur werd de Wellington neergeschoten door een Duitse nachtjager en crashte nabij de Streekweg in Lutjebroek-  Hoogkarspel. (Evendeel)
 
In die bewuste nacht vloog de van oorsprong uit Oostenrijk afkomstige Oberleutnant Egmont ?Egi? Prinz zur Lippe Weissenfeld als piloot van de  5/NJG2 vanaf het vliegveld (?Fliegerhorst?) Bergen, nabij Alkmaar in zijn Messerschmidt BF 110. Zijn tweede man was Unteroffizier Renette, radioman, die gebruik maakte van de meest geavanceerde radarapparatuur (merk: Lichtenstein) waarmee de Messerschmidt was uitgerust.Op de avond van 26 maart 1942 schoot de Prinz zur Lippe Weissenfeld vier RAF bommenwerpers uit de lucht, waarvan ?n in het gebied nabij Andijk dat door de Duitse Luftwaffe werd aangeduid met de codenaam ?Salz-hering? (zoute haring). Dit gebied was voorzien van een radarpost / radiopeilstation nabij de stad Medemblik. Zur Lippen Weissenfeld kreeg hiervoor de onderscheiding van ?Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes?

Bijna twee later, op 22 maart 1944, slaat Lippe zur Weissenfeld (dan 25 jaar oud en met de rang ?Majoor?) door nog onbekende oorzaak met zijn Messerschmidt BF110 te pletter in de Belgische Ardennen. nabij Sint Hubert. Hij ligt begraven op het Duits militaire begraafplaats in Ysselsetein.

Wijlen Prins Bernhard zur Lippe Biesterfeld en Prins Egmont zur Lippe Weissenfeld stammen beiden af van het Huis Lippe. Het graafschap Lippe Weissenfeldt is feitelijk een afscheiding van het graafschap Lippe Biesterfeld

Tijdens de crash explodeerde een 500 lbs bom en deze vernielde en vernietgde 26 huizen. Een van de Bommen was nog heel en werd gevonden op 2 oktober 2001

Piloot Sgt Stanisław. Lewek, tweede piloot Edward. Oleszkiewicz, waarnemer/bommenrichter Kazimierz Jaklewicz, en radiotelegrafist Sgt Mieczysław.Dąbkowski konden met de parachute uit het toestel springen. Neuskoepelschutter Kazimierz Zerebecki kwam om het leven en werd in Bergen begraven. Staartkoepelschutter Sgt Henryk.Rogowski kwam ook om het leven en werd in Lutjebroek begraven.

 
 

De bemanning bestaat uit:

  Radiotelegrafist Sgt Mieczysław.Dąbkowski (P.A.F.) idnummer 706604, geboren op 22 februari 1923 in Skalbmierz, overleden op 5 september 2006 in Adelaide, SA, Australia


  Waarnemer/bommenrichter Sgt Kazimierz Jaklewicz (P.A.F.) idnummer P1434, geboren op 28 november 1907


  Piloot Sgt Stanisław Lewek (P.A.F.) idnummer 780591, geboren op 16 oktober 1907


 Piloot Sgt Edward. Oleszkiewicz (P.A.F.) idnummer 706512, geboren op 16 april 1922, overleden 27 oktober 2015


    Staartkoepelschutter Sgt Henryk.Rogowski (P.A.F.) idnummer P780336, geboren op 14 april 1914, begraven in Lutjebroek, herbegraven in Breda


    Neuskoepelschutter Sgt Kazimierz Zerebecki {P.A.F.) idnummer P0356, geboren op 1 januari 1910 in Tarnopol, begraven in Bergen

 

_________________________________________________________________________________

 

  Crash Handley Page Hampden, type MK I, Serie T1031, Kenmerk "AD900 PL" , 144th Squadron in Hoogkarspel

In de avond van 11/12 mei 1941 steeg Handley Page Hampden AD900 "PL-?" van 144 Squadron op van Hemswell in Lincolnshire om deel te nemen aan een bombardement op Bremen. Om 02.57 uur werd de Hampden neergeschoten door een Duitse nachtjager van Oblt Helmut Woltersdorf  II/NJG 1 en crashte aan de Streekweg bij Hoogkarspel.

  Oblt Helmut Woltersdorf  II/NJG 1

Piloot F/Lt C. G. C. Rawlins en waarnemer/bommenrichter F/Lt R. F. J. Featherstone konden met de parachute uit het toestel springen en werden krijgsgevangen gemaakt. Radiotelegrafist P/O R. H. Vaughan en luchtschutter S. A. Taylor kwamen om en werden in Bergen begraven. Het vliegtuig kwam neer aan de streekweg in Hoogkarspel.

   Pilot Sqn Ldr Colin Guy Champion Rawlins (RAF) Prisoner Of War, idnummer 72510, geboren op 5 juni 1919 in Londen, overleden op 23 oktober 2003 in Marlow, zoon van Richard Seymour Champion Rawlins  en Yvonne Blanche Andrews, getrouwd op 25 mei 1946 in de St Peter's Church, Frimley met Rosemary "Patsy" Jensen, dochter van  Mr & Mrs Jens Jensen. Ze hadden een dochter en twee zoons.

  Navigator P/O  R.F. Featherstone RCAF (Canada) Prisoner Of War,

  Radiotelegrafist P/O Reginald Herbert Vaughan RAF  KIA idnummer 78770, geboren op 17 september 1909

  Luchtschutter Sgt. Stanley Albert Taylor RAF KIA idnummer 942851, geboren in 1919

_________________________________________________________________________________

 

 

 

Crash Vickers Wellington, type MK Ic, Serie R1326, Kenmerk "HA-G" , 218th Squadron in Opperdoes

 

Om 19.11 uur steeg Vickers Wellington R1326 "HA-G" van 218 Squadron op van Marham in graafschap Norfolk om deel te nemen aan een Bombardment op de Focke-Wolf Works fabrieken in Bremen in de nacht van 12/13 maart 1941. Wellington MkIc HA-G R1326 was neergeschoten door Feldwebel Hans Rasper of IV./NJG1 om 21.46 uur, dev wellington kwam neer in de Gouwe Sloot in Opperdoes.

  Hans Rasperen en Erich Schreiber

In de Kerkebuurt lag het staartstuk, waar ook bij een boerderij een omgekomen vlieger met parachute in een boom hing. De cockpit, benzinetank en motor kwamen terecht achter een huis aan het Oosteinde. Zo?n 30 meter verderop was sergeant Collopy uit de bommenwerper geslingerd. Hij lag dood in een bessentuin achter een boerderij. Het middenstuk met twee omgekomen bemanningsleden en bommen lag in de Gouwsloot. De tweede piloot Binnie en de neuskoepelschutter Parfitt waren al in de Wieringermeerpolder met parachutes uit het toestel gesprongen en werden gevangen genomen.

Binnie en Parfitt brachten de rest van de oorlog door in Duitse krijgsgevangenkampen in Polen. De vier omgekomen bemanningsleden werden begraven op de algemene begraafplaats in Bergen.

 

De bemanning was:

Tweede piloot Sgt Alfred Edward Binnie, Prisoner On War, geboren in 1920

Radiotelegrafist Sgt William James Chamberlain,  (R.A.F.) idnummer 549631 , geboren in 1918, getrouwd met Betty Helena

Waarnemer/bommenrichter Sgt John Henry Collopy,  (R.A.F.) idnummer 566133 , geboren in 1916, zoon van William en Grace Collopy

Staartkoepelschutter Sgt Ernest Joseph Coult,  (R.A.F.) idnummer 538866, geboren in 1914, zoon van  Walter Thomas Coult

    Piloot Sgt William Peter Crosse (R.A.F.) idnummer 41154, geboren in 1915, zoon van Edmond Francis en Margaret Laidlaw Crosse.

Neuskoepelschutter Sgt Arthur Parfitt, Prisoner On War, geboren in 1917

 

_________________________________________________________________________________

 

  Crash Vickers Wellington, type MK Ic, Serie T2996, Kenmerk "PM-C" , 103th Squadron in Zwaagdijk
   
Om 23.00 uur steeg Vickers Wellington T2996 "PM-C" van 103 Squadron op van Newton in graafschap Nottinghamshire om deel te nemen aan een aanval op Osnabr?k.

In de Nacht van 12 op 13 juni 1941 werdt de "Wellington T2996" neergeschoten door Bf. 110 van Ofw Hans Rasper en Uffz Erich Schreiber, 4/NJG1, opererend vanaf Bergen.

  Hans Rasper en Erich Schreiber

De Wellington werd boven het IJsselmeer onderschept en kwam neer op een stuk bouwland met aardappelen en tulpenbollen van Antoon Langendijk, zo'n 20 meter van zijn woning aan de Zwaagdijk Z 22A te Wervershoof. Om 00.50 uur werd de burgemeester van Wervershoof opgebeld door de plaatselijke luchtwacht. De burgemeester nam op de weg daar naar toe drie branden waar, waarvan twee kleinere veroorzaakt werden door delen van het toestel.

Uit voorzorg werden de woningen van J. Stroet en A. Langedijk ontruimd. Omstanders werden in het verband met mogelijke aanwezige bommen weggestuurd. Bij A. Vijn belde de burgemeester met de Orts-Kommandant te Alkmaar, het Duitse depot te Opperdoes en de marechaussee te Medemblik. Om 1.30 uur werd de Opperwachtmeester A. Dijk van Medemblik telefonisch gewaarschuwd door de burgemeester van Wervershoof dat er een brandend vliegtuig in die gemeente was neergestort. Dhr. A Dijk begaf zich naar de crashplaats en constateerde dat het vliegtuig in delen op het land lag en het van Engelse nationaliteit was.

Om 5.00 uur kwam Oblt Schneider van Vliegveld Bergen met enkele manschappen ter bewaking. Om 6.00 uur vond Dhr. Dijk het lichaam van een bemanningslid dat verminkt was en mogelijk het toestel te laat heeft verlaten. Het lichaam werd op last van Oblt Schneider gekist en naar het lijkenhuis nabij de RK Kerk aan de Zwaagdijk vervoerd. Dit was klaarblijkelijk het lichaam van Sergeant Horniman dat op 14 juni 1941 werd begraven. Om 7.00 uur verliet dhr. Dijk de crashplaats en stelde in de direkte omgevingeen onderzoek in naar eventuele gesprongen bemanningsleden.

In de zomer van 1966 kon de bergingsdienst de andere lichamen bergen.

De Bf.110 werd zelf echter ook geraakt. Hun machine, de G9+BM, vermoedelijk met werknummer 2191 landde op Bergen en bleek voor 15% beschadigd te zijn.


T2996 behoorde tot een serie Vickers mk.Ic die tussen juni 1940 en februari 1941 werden gebouwd bij Vickers te Weybridge onder contract nummer B38600/39

De bemanning van de Wellington T2996 bestond uit de volgende personen



-   Piloot Officier Robert Stanley Chisholm (R.A.F.), idnummer
79509, geboren in 1915 in Nieuw Zeeland, zoon van George Stanley Chisholm en Sarah Clark


-   Navigator/Waarnemer Flying officer William Clifford Taffender (R.A.F.), idnummer
82966, geboren in 1916,


  Neuskoepelschutter Sergeant Albert George Burbridge (R.A.F.), idnummer 951997, geboren in 1920


  Radiotelegrafist Sergeant Alan Greensides (R.A.F.), idnummer 755086, geboren in 1910


  Co-piloot Arthur Vernon John Hardcastle (R.A.F.), idnummer 89393, geboren in april 1918 in
Barnsley, zoon van Mr. A. Hardcastle, en Mrs. M. Hardcastle, of Skelbrooke, Yorkshire


  Staartkoepelschutter Flt.Sgt.John Knox Emslie Horniman (R.A.F.), idnummer
759240, geboren in 1919 in Londen, zoon van John Eric Horniman  en Mary Knox Fleming

Flt.Sgt.John K.E. Horniman is direct na de crash begraven in Bergen (Noord-Holland).

  Monument in Zwaagdijk

_________________________________________________________________________________

 

  Crash Armstrong Whitworth Whitley V, Serie BD201, Kenmerk "ZG-L" ,  10th Squadron in Wervershoof
 
 

 

In de nacht van 25 op 26 juni 1942 werden 1.062 bommenwerpers, waaronder Wellingtons, Stirlings en Whitleys, van de Royal Air Force uitgezonden om de scheepswerven en de Focke-Wulf vliegtuigfabriek in Bremen te bombarderen. Het was de derde Thousand Bomber Raid van 1942, waarbij Duitse steden met oorlogsindustrie door zoveel bommenwerpers werden aangevallen. Bij deze aanval gingen 50 vliegtuigen verloren.
   
De Whitley BD201 was om 22.54 uur opgestegen van vliegveld Abingdon in graafschap Berkshire in Engeland. Om 02.56 uur werd het vliegtuig op de terugvlucht van Bremen, door een Duitse Messerschmitt Bf 110 nachtjager van vliegveld Leeuwarden bestuurd door Hptm Helmut Lent uit de lucht geschoten. De Whitley was gesignaleerd door het Duitse radarstation Hering bij Opperdoes. Het vliegtuig kwam in een glijvlucht naar beneden en viel in drie delen uiteen op een aardappelveld in Wervershoof, nabij de Vaartsloot en het Kerkeland.

 

De bemanning:


Piloot Sgt Norman Rennison Parsons, (R.A.F) idnummer 1194935 Prisoner On War, geboren in 1920
Co piloot Sgt John Glover Moriarty, (R.A.F) idnummer 656266, Prisoner On War geboren in 1917
Waarnemer/Bommenrichter Sgt George Ewen, (R.A.F) idnummer 522133 , geboren in 1915, zoon van
Donald en Cathleen Ewen
Radiotelegrafist 1e Lt. Reginald van Toen, (R.A.F) idnummer 48110 Prisoner On War, geboren in 1920
Staartkoepelschutter Sgt/M George McBain Harris, (R.A.F) idnummer 546817 Prisoner On War, geboren in 1921

Vlak voordat de Whitley explodeerde konden vier bemanningsleden het toestel per parachute nog verlaten. De vliegers werden gevangen genomen met medewerking van NSB'ers en brachten de rest van de oorlog door in Duitse krijgsgevangenkampen in Polen.
Sergeant Ewen was al gedood in de lucht en werd teruggevonden aan de Kromme Leek sloot. Hij werd begraven op de algemene begraafplaats in Bergen.

_________________________________________________________________________________

 

  Crash Bristol Beaufighter Mk TF.X, Serie NE465, 254th Squadron in Twisk
 

Op 17 januari 1945 vielen 32 Beaufighter gevechtsvliegtuigen van de Royal Air Force een Duits konvooi oorlogsschepen aan in het Marsdiep bij Den Helder. Bij deze aanval gingen zes Beaufighters verloren.

De Beaufighter NE465 was om 12.38 uur opgestegen van vliegveld North Coates in graafschap Lincolnshire in Engeland. Het vliegtuig werd bij de aanval op de schepen zelf ook geraakt, neergeschoten door Flak afweergeschut.

Op de terugweg naar Engeland bleek de brandstoftank kapot te zijn en de twee motoren waren uitgevallen. Om 14.24 uur kwam de Beaufighter bijna rechtstandig naar beneden op een bouwland nabij de Kakelbrugsloot en de Hornsloot in Twisk.

Piloot F/Sgt Arthur James Maton had kort voor de crash het toestel verlaten maar overleefde de landing niet doordat zijn parachute niet opende. Navigator F/Sgt Henry Radcliffe zat ook in het vliegtuig, hij overleefde de crash en wist met behulp van het verzet veilig bij de geallieerden te komen.

De Bemanning:

   

Piloot F/Sgt Arthur James Maton (R.A,F.) idnummer 1399467, 22 jaar. Piloot Maton probeerde de Beaufighter te verlaten, maar z?n parachute bleef haken aan het staartstuk. Nadat deze was losgeschoten had het toestel een te geringe hoogte om de parachute volledig te laten ontvouwen. Maton kwam met een grote klap op een weiland terecht en was op slag dood. Hij werd begraven op de algemene begraafplaats in Twisk.

  Navigater/Boordschutter F/Sgt. Henry Radcliffe (R.A,F.) idnummer, 21 jaar. Navigator Radcliffe kwam veilig met zijn parachute op de grond. Hij wist met hulp van het verzet te vluchten voor de Duitsers. Van Spanbroek op de fiets naar Amsterdam en vervolgens via de Biesbosch naar het zuiden van Nederland, dat al was bevrijd.

_________________________________________________________________________________

 

  Crash AVRO Lancaster I, Serie W4272

, Kenmerk "GI-C" , 622th Squadron in het ijselmeer bij Andijk

In de nacht van 15 op 16 februari 1944 werden 891 bommenwerpers, waar onder Lancasters en Wellingtons, van de Royal Air Force uitgezonden om Berlijn te bombarderen. Bij deze aanval gingen 43 toestellen verloren.

. De Lancaster W4272 was om 17.40 uur opgestegen van vliegveld Mildenhall in graafschap Suffolk in Engeland. Om 23.33 uur werd het vliegtuig op de terugweg van Berlijn door een Duitse Messerschmitt Bf 110 nachtjager gevlogen door Major Heinz-Wolfgang Schnaufer van vliegveld Leeuwarden uit de lucht geschoten. De Lancaster was gesignaleerd door het Duitse radarstation Eisb? bij Sondel in Friesland en stortte neer in het IJsselmeer, circa 1 kilometer uit de kust ter hoogte van de jachthaven in Andijk

Op de Westerbegraafplaats in Andijk liggen vier vliegers uit het Gemenebest begraven. E? van hen is vermoedelijk omgekomen op 12 september 1944, maar zijn identiteit is niet bekend. De andere drie mannen maakten deel uit van de bemanning van Lancaster W4272 (622 Squadron) en was in de nacht van 15 op 16 februari 1944 op weg naar Berlijn toen het omstreeks half 12 werd neergeschoten en bij Andijk in het IJsselmeer crashte.

De bemanning bestond uit de volgende acht personen:

 Flight Lieutenant Trevor Griffiths (R.A.A.F.) idnummer 413375, geboren in 1923

 

  Piloot Sergeant Harold Morral  (R.A.F.) idnummer 1450679, geboren in 1923

 

  Flight Ingenieur Sgt Frank Chapman  (R.A.A.F.) idnummer 1606661, geboren in 1925

 

Flying Officer Robert Clifton Taylor (R.C.A.F.) idnummer J/21888, geboren in 1920 (Vermist)


Bomber Commandant Sgt Basil John Allen (R.A.F.) idnummer 1601202,  (Vermist)


Sgt John William Griffiths (R.A.F.) idnummer 1140787, geboren in 1921,  (Vermist)


Sergeant Philip William Wright  (R.A.F.) idnummer 1211932, geboren in 1921, (Vermist)


    Staartkoepelschutter Sergeant Clifford Althea Brown (R.A.F.) idnummer 1620541, geboren in ??

Flight Lieutenant Griffiths en Sergeants Morral en Chapman spoelden twee dagen later aan bij Andijk en werder aldaar begraven. Staartkoepelschutter Brown spoelde aan bij Wervershoof en werd daar begraven. In 1984 is hij herbegraven op het ereveld van de Commonwealth War Graves Commission in Groesbeek. De andere vier bemanningsleden zijn nog steeds vermist. Hun namen staan gegraveerd op een paneel van het Runnymede Memorial in graafschap Surrey in Engeland. Deze gedenkplaats omvat meer dan 20.000 namen van Britse, Canadese, Australische en Nieuw Zeelandse vliegers, die als vermist zijn opgegeven en geen oorlogsgraf hebben.

_________________________________________________________________________________

 

 

  Crash Boeing B-17G Flying Fortress, Serie 44-6601, Kenmerk "Lucky Lady" , 728th Squadron in Midwoud

 

Op 20 januari 1945 om 10.45 uur crashte de Boeing B-17G aan de dorpsstraat in Midwoud, na een geslaagde missie in Duitsland, op de terug weg naar huis. Hij was aangeschoten bij Sterkrade-Oberhausen. Flak geschut vernielde de 2e motor en het hydraulic systeem. De B-17 viel uit de formatie en verloor hoogte. Lt Belton probeerde nog de thuisbasis te bereiken, maar er ontstond een felle brand in de cockpit. Hij gaf opdracht het vliegtuig te verlaten, maar op dat moment explodeerde het vliegtuig en de B-17 storte ter aarde. Alleen Piloot werd uit het toestel geblazen door de druk. De rest van de bemanning kwam om.

Piloot 2nt Lt Cecil K. Belton was de enigste overlevende en heeft 3 maanden bij de ondergrondse gezeten tot de bevrijding. Die vertelde hem dat de rest van zijn kameraden dood waren. Hij geloofde het niet en het verzet nam hem mee naar de kerk waar ze waren opgebaard. Hier bleef hij geruime tijd om afscheid te nemen.

Bij de kerk in Midwoud staat een monument met een propeller ter nagedachtenis van de bemanning van de neergestorte B-17G met serienummer 44-6601.


De bemanning was eerst begraven in Midwoud, op 21 january 1946 and werden ze herbegraven op de US centralization war cemetery "Netherlands", in Margraten.

De bemanningsleden waren:

  Piloot 2nt Lt Cecil Kenneth "Tuck" Belton (USAAF) idnummer O-778379, geboren op 2 november 1922 in Tallula, overleden op 15 january  2014 in Jerome, Illinois, zoon van Floyd en Freida Epperley Belton. getrouwd op 17 juli 1943 met Virginia Atterberry (1922 - 2008). Ze hadden 2 kinderen: Deanna Gail Belton (1945 - 1945) en Jill Belton Hardwick (1953 - 2009).

Bombardier F/Officier Claude H. Bogert (USAAF) idnummer T-005728, begraven op de begraafplaats "Camp Douglas City Cemetery"


    Boordschutter Sgt Warren Faux.Neilsen (USAAF) idnummer 39914962, geboren op 18 mei 1918 in Utah, begraven in Margraten.


 Navigator 2nt Lt Carl F. Chilberg (USAAF) idnummer O-2068607, begraven in de USA


  Radiotelegrafist Sgt Thomas A. Rogan (USAAF) idnummer 32782724, geboren in 1923 in New York, begraven in Margraten, zoon van Patrick D. Rogan en Susan Rogan


   Boordschutter Sgt Melvin D Williams (USAAF) idnummer 38557407, geboren in 1925 in Oklahoma, begraven in Margraten.


  Co piloot 2nt Lt Andrew B. Shanks (USAAF) O-829318, geboren op 17 augustus 1917 in New York, begraven in Margraten. zoon van Alexander Shanks en Matilda Cockrane, getrouwd met Jane A. Shanks.


    Rechter Flankschutter Sgt William L. Monroe (USAAF) idnummer 37479639, geboren op 9 februari 1925 in Iowa, begraven op het Golden Gate Nat. Cem. California


    Neusschutter/Ingenieur Sgt Sylvester "Sylvestro" Salamone (USAAF) idnummer 12192566, geboren op 10 oktober 1922 in Brooklyn, begraven in  Margraten, zoon van Alexander Salamone en Antonina Attardo.

 

_________________________________________________________________________________

 

 

Crash Supermarine Spitfire Mk IX, Serie MJ551, Kenmerk JH-A , 317th Squadron in Abbekerk

 

 

 

Op 12 april 1945 voert de Spitfire een opdracht boven Noord-Holland uit. Boven Schagen raakte hij in de problemen. Hij wordt geraakt door afweergeschut van de trein, die hij bombardeerde, of scherven van de afgeworpen bom. Dit beschadigt het koelsysteem, waardoor de motor verhit raakt. Boven Abbekerk hapert de motor en valt uit, het vliegtuig komt in een glijvlucht naar beneden en slaat op het land van Dirk Haker (nu van Martin Kistemaker) in stukken uiteen.

Twee andere Spitfires vliegen nog een keer laag over en brengen een laatste groet met 'wuivende' vleugels. De piloot Jozef Pretkowski heeft het niet overleefd. Volgens getuigen is hij al ernstig gewond geraakt voor de crash. Een verzetsgroep in Abbekerk weet nog snel, voordat de Duitsers komen, persoonlijke papieren, logboek, pistool en filmtoestel mee te nemen van Pretkowski.

 

Sgt. Jozef Pretkowski (P.A.F./ R.A.F.) idnummer P-704629, geboren op 15 september 1915. Zijn vader heette Stanislaw en zijn moeder Jadwiga Gorka.
 

 

 

Het voormalig verzet in Abbekerk plaatst al in 1946 de huidige steen op het graf.

In 1962 wordt Pretkowski overgebracht naar de Poolse Erebegraafplaats in Breda, dit op verzoek van de Oorlogsgravenstichting.

  

_________________________________________________________________________________

 

  Crash Short Stirling, Type MK 1, Serie W7530, Kenmerk "HA-Q" , 218th Squadron in Wadway

 

Op 20 Juni 1942 om 23.20 uur steeg Short Stirling W7530 "HA-Q" van 218 Squadron op van Marham in graafschap Norfolk om deel te nemen aan een aanval op Emden. Op de terugweg om 01.50 uur werd de Stirling neergeschoten door een Duitse nachtjager en stortte neer ten NW van Wognum (Noord Holland), 5 km NNW van Hoorn. Piloot H.J.V.Ashworth , Sgt W.R.Watt, Sgt W.E.Whitehead kwamen hierbij om. Ze zijn begraven op de algemene begraafsplaats in Bergen.

De Engelse bommenwerper storte neer op het weiland van Van Berkel, vlakbij het kerkje. Drie bemanningsleden komen om het leven. Vijf anderen weten te vluchten, maar worden toch opgepakt door de Duitsers.

De laatste afbeelding betreft een foto van Short Stirling W7530 genomen tijdens een testvlucht door een RAF fotograaf die de basis bezocht van 18 tot 20 juni 1942. Deze foto is genomen op de dag voordat het vliegtuig boven Nederland verloren ging. De testvlucht is de laatste entry in het logboek van de navigator van het vliegtuig, Alan William Green.

Tweede piloot F/Lt Desmond L. Plunkett (R.A.F.) idnummer 78847, geboren in februari 1915  Prisoner On War in Sachsenhausen,

Boordwerktuigkundige Sgt W. J. Hayden (R.A.F.) idnummer 620195, Prisoner On War,

Navigator/Bommenrichter P/O Alan William Green (R.A.F.) idnummer 104402, Prisoner On War,

Radiotelegrafist P/O R. H. Attwood (R.A.F.) idnummer 80197, Prisoner On War,

Staartkoepelschutter Sgt T. Mulroy (R.A.F.) idnummer 537282, Prisoner On War, .

    Piloot Harold John Vincent. Ashworth (R.A.F.) idnummer 76467, omgekomen bij de crash, geboren in 1902, zoon van Frederick en Blanch Ashworth; echtgenoot van Ellaline Mary Ashworth

  Neuskoepelschutter William Rebecca Watt (R.A.F.) idnummer 1108788, geboren op 19 juli 1922, omgekomen bij de crash, zoon van Lyall Youngson Watt en Mary Ann Rebecca Watt

  Rugkoepelschutter William Edwin Whitehead (R.A.F.) idnummer 994746, geboren in 1919, omgekomen bij de crash, zoon van Walter en Ida Elizabeth Whitehead

_________________________________________________________________________________

 

Crash AVRO Lancaster I, Serie ED569, Kenmerk "EM-B" , 207th Squadron Tussen Hoorn en Wognum

 

In de nacht van 28/29 Juni 1943 was de Lancaster ED569 van het 207 Squadron onderweg naar Keulen. Het toestel was die  nacht om 23.10.uur vertrokken vanaf de thuisbasis Langar, en werd om 03,07 uur door Obit Werner Husemann van se Stab NJG 1 neergeschoten, en gecrashed tussen Wognum en Hoorn, Het vernielde ook de waterleiding van deze regio die hier lag. .

Obit Werner Husemann     
 
De enigste man die was gevonden was de tailgunner Sgt William W.R. Cook, De rest van de bemanning was diep in de grond onder de weg beland.

Hieronder hebben we een foto collectie van de begravenis van Sgt William W.R. Cook met dank aan Zuyder Zee Air War

De dag nadat de Lancaster bommenwerper was neergestort in de Hoornse weg, waren ze al weer bezig met het repareren van de waterleiding en de weg. De weg was van belang omdat de melk van de buren dagvers moest worden vervoert naar Hoorn en ook voor Duits militair transport. Met veel moeite heeft men getracht de stoffelijk resten van de omgekomen vliegers te bergen. Tot diep onder het wegdek diende men te gaan, eer enig resultaat werd bereikt. In drie kisten zijn zij hier ter aarde besteld. De krater die was geslagen was na het bergen van het wrak en de slachtoffers weer gesloten (voor altijd). 30 jaar later lag er de A7 van Amsterdam naar Den Oever, welke moest worden verbreed en dus over de crash locatie is gelegd. De Duitsers hadden in eerste instantie zwarte kruisen geplaatst op het graf A13 in Wognum. Later zijn de kruisen vervangen voor stenen.  

De volgende tekst hadden de duitsers op de 5 kruisen gezet.

HIER RUHT 1 ENGL. FLIEGER LEUTNANT NAME UNBEKANNT, GEFALLEN AM 29.6.1943

HIER RUHT 1 ENGL. FLIEGER NAME UNBEKANNT, GEFALLEN AM 29.6.1943

HIER RUHT 1 ENGL. FLIEGER NAME WELKINSON, GEFALLEN AM 29.6.1943

HIER RUHT 1 ENGL. FLIEGER NAME COOK, GEFALLEN AM 29.6.1943

HIER RUHT 1 ENGL. FLIEGER SERGEANT NAME JONSTON, GEFALLEN AM 29.06.1943

Er waren geen Welkinson of Johnston in de bemanning. De Duitsers probeerde de namen te reconstrueren naar hand van de gesmolten naamplaatjes die waren gevonden. Maar de bemanning bestond uit 7 personen namelijk:

Piloot Flying Officer Philip Campion Digby Russell (Canada) (R.C.A.F.) idnummer J12826,19 jaar, zoon van Christopher en Elsie Russell, woonplaats Kelowna in Canada

Navigator Flying Officer Francis Edwin Fielding (R.A.F.) idnummer 132145, 21 jaar, zoon van Francis en Beatrice Fielding, woonplaats Lancashire

Flight Engineer Sgt. Victor Henry John Watkins (R.A.F.) idnummer 536785.

Bomber Sgt. Arthur William Richardson (R.A.F.) idnummer 1315873, 22 jaar, zoon van Chris en Janie Richardson, woonplaats  West Looe, Cornwall

WO/AG Sgt. Denis Scragg (R.A.F.) idnummer 1081067, 23 jaar, zoon van Frank en Martha Scragg, woonplaats Lancashire

Air Gunner Sgt. James Thomas Lloyd (R.A.F.) idnummer 1586374, 21 jaar, zoon van Arthur en Emma Lioyd, woonplaats Somerset

Air Gunner Sgt. William Walter Rufus Cook (R.A.F.) idnummer 1171531 , 37 jaar, zoon van William en Effie Cook, woonplaats Sussex

 

Boven v.l.n.r. 1. sgt. V.H.J. Watkins, flicht engineer, 2. sgt. A.W. Richardson, navigator, 3. sgt. D. Schagg, wireles oprator/aircunner, 4. sgt. W.W.R. Cook air cunne  Onder v.l.n.r. 1. sgt Jt. Lioyd aircunner, 2. Flying officier P.C.D. Russell piloot, 3. sgt. H.V.G Fielding, navigator.

 



 

Monumenten

Provisorisch oorlogsmonument (houten kruis) bij de bocht van de Hoornseweg vlak bij de Rijksweg te Wognum waar op 29-6-1943 het Engels vliegtuig neerstortte met de 7 bemanningsleden

Het beeld (Links onder) stond oorspronkelijk aan de Hoornseweg en is wegens verbreding van de A7 verplaatst naar de Sportlaan. Omdat het beeld zodanig was aangetast door corrosie dat reparatie niet mogelijk was, is het in 2010 vervangen door een nieuw monument op het Raadhuisplein (Rechts onder), dichterbij de locatie waar de Lancaster in 1943 neerstortte.

     


_________________________________________________________________________________

 

Crash Handley Page Hampden B, type MK I, Serie AT154, Kenmerk "EQ-B" , 408th Squadron in Medemblik

In de nacht van 2 op 3 juni 1942 werden 195 bommenwerpers van de Royal Air Force, waaronder Lancasters en Hampdens, uitgezonden om de Krupp fabrieken in Essen te bombarderen. Bij deze aanval gingen 14 vliegtuigen verloren.

De Hampden AT154 was om 23.26 uur opgestegen van vliegveld Balderton in graafschap Nottinghamshire in Engeland. Om 01.06 uur werd de Hampden op de heenvlucht naar Essen door een Duitse Messerschmitt Bf 110 gevlogen door Hptm. Helmut Lent van vliegveld Leeuwarden uit de lucht geschoten en stortte neer in het IJsselmeer, circa 1 kilometer ten oosten van Medemblik.

  Helmut Lent

 

De bemanning:


  Piloot Kenneth Henry Taylor, tweede luitenant Royal Canadian Air Force (R.C.A.F.), idnummer J/7076, geboren op 30 december 1921 in Guelph, Wellington County, Ontario, Canada zoon van John McPherson Taylor en Lila Bernice Taylor, begraven in Medemblik


  Waarnemer/bommenrichter Peter Leslie Edwards, eerste luitenant Royal Air Force (R.A.F.)  idnummer 106565, 25 jaar (vermist)


  Radiotelegrafist Ewart Gladstone Ronson, sergeant Royal Air Force (R.A.F.), idnummer 1325076, 22 jaar (omgekomen) begraven in Lemmer


  Boordschutter Orville Wilbert McKenzie, sergeant Royal Canadian Air Force (R.C.A.F.), idnummer R/80200, 25 jaar (omgekomen) begraven in Amsterdam

Op 14 juli 1942 spoelde het lichaam van piloot Taylor op een strandje aan bij de Westerdijk in Medemblik, nabij het Lely gemaal. Hij werd begraven op de algemene begraafplaats van Medemblik. Na de oorlog werd dit een oorlogsgraf van de Commonwealth War Graves Commission.
Radiotelegrafist Ronson spoelde aan bij Oudemirdum in Friesland en werd op de algemene begraafplaats in Lemmer begraven (ereveld Commonwealth War Graves Commission). Boordschutter McKenzie werd op de Nieuwe Ooster Begraafplaats in Amsterdam begraven (ereveld Commonwealth War Graves Commission).
Eerste luitenant Edwards is nog steeds vermist. Zijn naam staat gegraveerd op een paneel van het Runnymede Memorial in graafschap Surrey in Engeland. Deze gedenkplaats omvat meer dan 20.000 namen van Britse, Canadese, Australische en Nieuw Zeelandse vliegers, die als vermist zijn opgegeven en geen oorlogsgraf hebben.

Monument

_________________________________________________________________________________

 

Crash AVRO Lancaster III, Serie ND357, Kenmerk "GT-G" , 156th Squadron in Kolhorn

 

Op 14  januari 1944 om 16.45 uur vertrok de Lancaster ND357 van het 156th Squadron van de R.A.F. basis Warboys om de stad Braunschweig in Duitsland te bombarderen. Helaas werd de Lancaster om 20.35 uur op de terugweg boven Kolhorn neergeschoten door nightfighter Oberleutnant Dietrich Schmidt. De gehele bemanning was omgekomen en werd begraven in Huisduinen op 17 januari. Later zijn ze herbegraven in Bergen op Zoom War Cemetery..  

De ND357 was een van de 38 Lancasters die verloren gingen die nacht.

De ND357, was op de eerste missie van de RAF, toen hij night fighter Oberleutnant Dietrich Schmidt of 8./NJG1 om 20:35 uur tegen kwam. en neerkwam op het boerenland vlak bij Kolhorn Het 156th Squadron verloren 5 Lancasters op deze missie.

Oberleutnant Dietrich Schmidt

 

 

De bemanning bestond uit:

     Piloot: W/Cdr. Nelson Reuben Mansfield DFC id nummer 43707 (R.A.F.) 31 jaar, zoon van Horace Reuben en Ellen Caroline Rose Mansfield, uit Christchurch, Canterbury, New Zealand. getrouwd met Pamela Mansfield uit Westminster, London, England.

  Engineer W/O. Charles Henry Lawrance DFM idnummer 1268110 (R.A.F.V.R) 30 jaar, zoon van Alfred en Eliza Lawrance. getrouwd met Winifred Florence Lawrance, uit Brixton, London, England.

     Navigator Squadron Leider Edward Sudbury Alexander DFC, DFM id nummer J/15543 (R.C.A.F.)  24 jaar. zoon van Dare Robertson en Mary Sybil Alexander. getrouwd met Karenena Rosalia Alexander, uit Regina, Saskatchewan, Canada.

  Navigator P/O. Bernard Aidan Trott id nummer 169548 (R.A.F.V.R) 29 jaar, zoon van Maud Trott, uit Broomhill, Sheffield. G.I.P.E, England.

  Wireless Operator Fl/Lt. Charles Roy Swinney DFC id nummer 52075 (R.A.F.) 26 jaar, zoon van Charles Edward Swinney, en Florence Mary Swinney,uit East Keswick, Yorkshire, England.

 Air Gunner F/O. George William Penrose DFC id nummer 80423 (R.A.F.V.R)  30 jaar, zoon van H. S. Penrose, en  Lilian Penrose, uit Bulawayo, Southern Rhodesia.

  Air Gunner: Fl/Sgt. Victor Norman Cawdery id nummer 1315026 (R.A.F.V.R) 20 jaar, zoon van Herbert Stanley en Elizabeth Maud Cawdery, uit Tring, Hertfordshire, England

 

Monument

Het monument is een initiatief van de gemeente Kolhorn en de Stichting Aircraft Recovery Groep 1940-1945.Bram Kemp gebruikte een propeller als inspiratiebron voor het monument.

_________________________________________________________________________________

 

Crash AVRO Lancaster III, Serie DV286, Kenmerk "BH-C" , 300th Polish Squadron in Wijdenes

 

Lancaster DV286 nam op 12 juni 1944 deel aan een bombardement op de Duitse stad Gelsenkirchen. Het vliegtuig was van het Poolse 300 squadron. Vanaf de basis Faldingworth om 22:16. starte de Lancaster zijn missie. Op de terugtocht wordt het vliegtuig om 01.43 uur aangevallen door een Duitse nachtjager. Vrijwel direct vloog het vliegtuig in brand en stortte brandend ter aarde. Bommenrichter P/O Morski en boordwerktuigkundige Sgt Bladowski waren de enige twee die het vliegtuig konden verlaten. Beiden kwamen in het IJsselmeer terecht waar Morski werd gered door een paar vissers. Helaas verdronk Bladowski en spoelde zijn lichaam aan bij Wijdenes. De overige 5 bemanningsleden zijn met het vliegtuig in het IJsselmeer terecht gekomen. Morski was de enige die de crash overleefde. Hij belandde uiteindelijk in het krijgsgevangenenkamp Stalag Luft 3 in Sagan waar hij tot het einde van de oorlog verbleef. Na de oorlog verhuisde Morski naar de Verenigde Staten waar hij tot op heden woont.

 

  Bommenrichter F/O Boguslaw F. Morski  (P.A.F.)    

     Piloot F/Sgt Franciszek Rembecki  (P.A.F.) id nummer 793887, geboren 12 mei 1914

     Navigator F/O Jozef Isaak Feil (P.A.F.) id nummer  P 2485, geboren 12 november 1917

     Engineer Sgt Stanislaw Feliks Bladowski, (P.A.F.) id nummer 780153, geboren 30 november 1911

    Radiotelegrafist kpr. Jan Bokros   (P.A.F.) id nummer 794816, geboren 9 januari 1920             

     Midden boven boordschutters kpr. Stanislaw Miszturak (P.A.F.) id nummer 704821, geboren 13 december 1916

     Achter boordschutter kpr. Wladyslaw Leppert (P.A.F.)  id nummer 794154, geboren 2 november 1923

De Poolse oorlogsveteraan raakte diep ontroerd na het vernemen van het nieuws vanuit Nederland over het opsporen van het vliegtuigwrak waarin zich nog naar alle waarschijnlijkheid de stoffelijke resten van zijn compagnons bevonden. Het onverwachte goede nieuws deed Morski besluiten om er alles aan te doen om het vliegtuigwrak te bergen en zijn omgekomen collega's een eervolle begrafenis te bezorgen. Afgelopen voorjaar was het eindelijk zover. Na het tijdrovende voorwerk - o.a. het leggen van de benodigde contacten met organisaties van Poolse oud-strijders, nabestaanden van de omgekomen militairen en de Nederlandse Oorlogsgravenstichting, alsook de nodige inspanningen van onder meer Koninklijke Luchtmacht, Koninklijke Marine en de gemeente Lelystad kon het vliegtuigwrak boven water worden gehaald.

De offici?e begrafenisceremonie echter werd tot eind oktober uitgesteld, het moment waarop de stad Breda zijn bevrijding door de Eerste Poolse Pantserdivisie onder bevel van generaal Stanislaw Maczek op 29 oktober 1944 herdenkt. Aan de vooravond van deze herdenking zullen op 25 oktober as. op het Pools Militair Ereveld in Breda de stoffelijke overschotten van de vijf op 13 juni 1944 omgekomen bemanningsleden van de Lancaster DV-286 - Franciszek Rembecki, Jozef Isaak Feil, Jan Bokros, Wladyslaw Leppert en Stanislaw Miszturak - plechtig worden begraven. Het zesde gesneuvelde bemanningslid Feliks Bladowski werd reeds in 1962 op dit Ereveld herbegraven.

 

Monument

  

_________________________________________________________________________________

 

Crash AVRO Lancaster III, Serie ED938, Kenmerk "CF-F" , 625th Squadron in Zandwerven

 

Op maandagavond 12 juni 1944 stijgen vanaf 10 vliegvelden aan de Engelse Oostkust tussen 22.15 uur en 23.35 uur 286 Lancaster MK.III en 17 Mosquito bommenwerpers op.

Boven de Noordzee komen de vliegtuigen bij elkaar , waarna ze gezamenlijk in een gesloten formatie koers zetten naar de Nederlandse kust, om te beginnen aan de gevaarlijke route naar het doel. Het doel van deze nacht is het bombarderen van de Nordstern Synthetische Olieraffinaderijen in Gelsenkirchen waar synthetische benzine uit steenkool wordt gewonnen. Het doel lag vlak over de Nederlandse grens bij Venlo tussen de steden Dortmund en Duisburg. Tijdens deze nacht leed de Royal Air Force grote verliezen.

 

Op maandagavond 12 juni 1944 om 22.43 uur stijgt een bommenwerper op van de basis Kelstern, Lincolnshire in Engeland. Het is de Lancaster ED 938 code CF F onderdeel van het  625e squadron. Zeventien Lancasters keren niet meer terug naar de thuisbasis. Waaronder de Lancaster ED 938.

Deze wordt op de terugtocht naar Engeland door de Duitse nachtjager Hptm Adolf Breves (IV./NJG1)  aangeschoten. De navigator wordt daarbij gedood. Het vluchtluik aan de voorzijde van het vliegtuig raakt zwaar beschadigd. Daardoor kunnen de piloot, de boordwerktuigkundige, de radiotelegrafist en de bommenrichter het vliegtuig niet meer verlaten.

Adolf Breves

 

  Basis Kelstern

Om 01.50 uur stort het vliegtuig bij Zandwerven neer in het weiland van Jan Groot Stam, op 500 meter van zijn boerderij.  Vijf jonge mannen vinden de dood. Het zijn:

Officier piloot Alexander Gregory Scott, (R.A.F.) id nummer 54182, 26 jaar, uit West Drumoyne, Glasgow, Schotland; zoon van Alexander en Jessie Scott, uit West Drumoyne, Glasgow.

Sergeant Alfred Ronald Williams, (R.A.F.)  id nummer 637452, 24 jaar, uit Redditch, Worcestershire, Engeland; zoon van Albert en Lena M. Williams, uit Redditch, Worcestershire.

Vluchtsergeant Charles Stirling Dundas Tainsh, (R.A.A.F.) id nummer 418583, gehuwd, 26 jaar uit Carnegie, Victoria, Australie zoon van Charles Stirling Dundas Tainsh en Helen Tainsh; echtgenoot van Dora May Tainsh, uit Carnegie, Victoria, Australia.

Vluchtsergeant Jeffrey Gordon Lane, (R.A.A.F.) id nummer 25514, 21 jaar, uit Lismore, New South Wales, Australie zoon van Frank Charles en Margaret Ellen Lane, uit Lismore, New South Wales, Australia.

Sergeant Leonard Thomas Victor Suffield, (R.A.F.)  id nummer 1586836, 23 jaar, Broadstairs, Kent, Engeland. zoon van George en Kate Suffield, uit Broadstairs, Kent.
 

Staartschutter, Vluchtsergeant, J.D. Lindsay, (R.A.A.F.) id nummer 419074, (POW), gevangen in Stalag Luft 7 Bankou, kan het vliegtuig met zijn parachute verlaten. Hij komt neer in een weiland en zoekt onderdak bij de familie Koning in Zandwerven. J.D. Lindsay wordt vrij snel opgepakt en als krijgsgevangene afgevoerd.

Vluchtsergeant Raymond Francis (Barney) Ridge, (R.A.A.F.) id nummer 417891, geboren 23 januari 1922, (POW) gevangen in Stalag Luft 7 Bankou springt als tweede uit het brandende toestel. Door het vuur van de brandende Lancaster raakt Barney zwaargewond aan gezicht, handen en aan de onderkant van zijn linkerbeen. Tijdens zijn sprong vat ook zijn parachute nog vlam. Tijdens het dalen hoort Barney de brandende touwen breken. Hij landt in een boom nabij het erf van de familie Jaap Zuurbier aan de Zomerdijk van Spanbroek. Ook de familie Zuurbier heeft de Lancaster brandend naar beneden zien komen. Van achter hun boerderij zien zij in de richting van Zandwerven een groot vuur in het land. Vader Jaap en zijn oudste dochter Greet staan bij de achterdeur als zij een stommelend en kreunend geluid horen. Is er volk? roept Jaap een aantal keer.' Uit het duister strompelt een man met een zwart geblakerd gezicht op hen af. Ze zien dat hij veel pijn heeft. Om Kwart over zes de volgende ochtend wordt Barney afgevoerd door de Duitsers.

Plaats van de crash

_________________________________________________________________________________

 

Crash Boeing B-17G-35-DL, Serie J 42-107070, 390th Bombgroup, 579 Bomb Squadron in Hoorn

Staand v.l.n.r.: John E. DiTrapani*, Ball Turret Gunner; Clyde O. Matlock, Right Waist Gunner: Lawrence Gregor*, Pilot; Thomas Fenton, Operations Officer; William J. Martin*, Bombardier; Harold F. Raab*, Navigator.
Knielend v.l.n.r.: Marion D. Wolfe*, Radio Operator; Clayton M. Croft*, Left Waist Gunner; Harlan B. Scholl*, Engineer/Top Turret Gunner; James R. Wicker, Co-Pilot.
* killed in action

De foto hierboven is 2-3 dagen voor de vlucht van 7 juli 1944 gemaakt. Major Fenton op deze foto als de Operations Officer vloog niet mee tijdens de crash. Sgt. Harry Sherman (Tail Gunner) vloog wel met hen mee

 

     Piloot Lt Lawrence J Gregor, geboren 5 september 1918 in St Louis, Missouri, USA

     Navigator Lt Harold F Raab id nummer J,14331, geboren 11 oktober 1921 in Shenandoah, Iowa, USA

      Bombardier Lt William J Martin id nummer O-752881, geboren 1 oktober 1920 in Wilkes-Barre, Pennsylvania, USA, zoon van Charles en Amalia Martin.

        Flight engineer/top turret gunner Sgt Harlan B Scholl id nummer 17077609, geboren 11 november 1915 in Missouri, USA, zoon van Benjamin en Sadie H Scholl.

     Radio Operator Sgt Marion D Wolfe id nummer 15017626, geboren in 1914 in  Seneca, Ohio, USA, zoon van Charles R en Alta M Wolfe.

     Ball turret gunner Sgt John E Di Trapani id nummer 19101854, geboren 30 december 1920 in Long Beach, California, USA, zoon van Mario en Amelia Di Trapani.

     Waist gunner Sgt Clayton Morse Croft, geboren 11 oktober 1922 in Shenandoah, IA 51601, USA, zoon van Paul William Croft en Agnes Irene Blussard-Croft.

     Tail gunner Sgt Harry F Sherman id nummer 11105827, geboren 23 januari 1923 in Hartford, Connecticut, USA, zoon van Lawrence S Sherman en Grace E Sherman-Tibbetts.

     Co-piloot Lt James R Wicker, geboren 21 December 1920 in Pinehurst, NC, overleden 15 april 1990, zoon van Rassie E wicker. POW

  Waist gunner Sgt Clyde Oscar Matlock, geboren 26 april 1918 in Rock Island, Illinois, USA, overleden 8 april 1970 in Washington Pennsylvenia, getrouwd met Mary Edna Matlock, zoon van Raymond Oscar en Ella America Mounts Matlock POW

 

Crash Boeing B-17G-40-VE, Serie J 42-97983, 390th Bombgroup, 579 Bomb Squadron in Hoorn

     Piloot 2e Lt LaRue F Cribbs id nummer O-815088, geboren 3 september 1916 in North Carolina, USA, 26 jaar, getrouwd met Ruth H Cribbs-Curtis, zoon van Frank J en Grace L Cribbs.

       Co-Piloot 2e Lt John Clarence Blickensderfer, geboren 12 april 1924 in Cambridge, Massachusetts, USA, zoon van John en Ruth Abia Blickensderfer.

     Bommenrichter 2e Lt Lester P Glaser id nummer O-761292, geboren in 1923 in New Jersey, USA, zoon van Charles P Glaser.

     Top Turret Gunner Sgt Eugene A Gifford, geboren 18 december 1919 in Pennsylvania, USA

     Ball turret gunner Sgt Merwyn F Stanford Jr id nummer 35140853, geboren 24 november 1924 in Indiana, USA, zoon van Merwyn F Stanford en Thelma E Stanford=Coggeshall.

  Navigator 2e Lt Robert Earl Outman Jr, geboren 20 december 1923 in Ohio, USA, overleden 2 april 2013 in Arlington Verginia POW

     Radio Operator Sgt Arthur Joseph Coffey, geboren november 1920 in Cambridge Middlesex County Massachusetts, USA, overleden 21 mei 1971 in Cambridge Middlesex County Massachusetts, USA, getrouwd met Ellen E. Schenck Coffey POW

     Waist gunner Sgt Joseph E Grove, geboren 9 februari 1924 in Wilkes Barre, Pennsylvania, USA, overleden 28 april 2007 in Arlington County Virginia, USA  POW

     Tail gunner Sgt Clarence Brown, geboren 11 februari 1920 in New York State, overleden 18 oktober 2007 in New York State  POW

        Waist gunner Sgt Arthur F Brown, geboren 2 oktober 1921 in Wapakoneta Auglaize County Ohio, USA, onsnapt naar het zuiden. Arthur Brown is op 26 december 1982 overleden in Lima Allen County  Ohio, USA, zoon van Joseph Brown en Margaret Sheipline

Het Duitse Rode Kruis stuurde 13 overlijdens aktes, inclusief dat voor Arthur F. Brown, naar het Internationale Rode Kruis in Engeland.
Echter, het lichaam van deze zogenaamde Arthur Brown was niet van Arthur Brown maar van een Engels piloot wiens Mosquito jachtvliegtuig was gecrasht nabij Hoorn op 6 juli 1944. Zijn aangespoelde lichaam werd door de Duitsers gevonden op 9 juli 1944.

De Nederlandse autoriteiten wisten wel dat het lichaam van de Britse RAF vlieger Arthur Whitten Brown was en niet dat van de ontsnapte USAF Arthur F. Brown, maar ze lieten de Duitsers in de waan. (Hadden de Nederlanders soms de uniformen en identificatieplaatjes verwisseld? Het Duitse KU Downing Report bevatte geen serienummer van de door hun begraven Arthur F. Brown).
Naar aanleiding van de Duitse bekendmaking heeft het U.S. Leger de familie van Arthur F. Brown officieel bericht dat hij was "gesneuveld tijdens gevechtsactie". De familie heeft daarna een grafsteen laten plaatsen in Wapakoneta, Ohio, in afwachting van zijn eventuele begrafenis na de oorlog. Zes maanden later werd hun verdriet omgezet in vreugde toen ze het bericht ontvingen dat hun zoon op 19 januari 1945: "wedergekeerd is in de dienst en op 7 juli dus niet is gesneuveld, herhaal: niet is gesneuveld, zoals eerder vermeld door de Duitse overheid en het Internationale Rode Kruis".

 

     

Het afgebroken staartstuk van een Amerikaanse B-17 bommenwerper ligt in de voortuin van een woning. Op het vertikale staartvlak is de code van de eenheid zichtbaar evenals een gedeelte van het contructienummer. De bommenwerper behoorde tot de eenheid die de witkleurige letter "J" voerde op een donkerkleurige vierkante achtergrond. Het gedeelte van het contructienummer luidt: "0707".

In de vroege om 08.03 uur in de ochtend van vrijdag 7 juli 1944 kwamen hoog boven Noord-Holland twee Amerikaanse oorlogsvliegtuigen met als bestemming een olieraffinaderij bij Merseburg, Duitsland met elkaar in botsing. Ze behoorden tot de 390th Bomb Group, 8th US Army Air Force, en waren vanuit vliegbasis Parham in Framlington, Suffolk, Engeland, in een aanvalsgroep van 3 x 6 vliegtuigen onderweg naar een raffinaderij voor synthetische olie in Merseburg, Saksen-Anhalt, Duitsland.
Het waren Boeing B-17G 'Flying Fortress' bommenwerpers, rondom bewapend met 12 zware machinegeweren - vandaar de naam 'vliegend fort'. Het was de tactiek om bij zulke aanvalsvluchten in dichte formatie te vliegen om de aanvallen door Duitse jachtvliegers met zoveel mogelijk gezamenlijke vuurkracht te kunnen beantwoorden.
Een van de vliegtuigen kwam in de turbulentie van een voorganger terecht en raakte uit de koers; zijn directe achterligger kon hem niet meer ontwijken. Dat gebeurde op ca. zes kilometer hoogte ergens boven Ursem. Er ontstond meteen brand; beide toestellen, aan elkaar vastzittend, stortten neer en explodeerden op ongeveer drie kilometer hoogte boven Hoorn. Brokstukken en bommen kwamen verspreid over een groot gebied terecht. De bommen ontploften gelukkig niet - ze zouden pas boven het doelgebied op 'scherp' zijn gezet. Wel was er veel schade.

Buurtbewoners bekijken de ravage op de Drieboomlaan, begin Tyrasstraat.
 

In de Merensstraat werd hun huis verwoest en in de Drieboomlaan vier huizen, waarbij een 31-jarige huismoeder het leven verloor. Haar jonge kind kon nog wel levend onder het puin vandaan gehaald worden.

Afra Margaretha Kramer-Deen, geboren in Hoorn, 21 oktober 1912, overleden Hoorn, 7 juli 1944; oud 31 jaar


In het gat wat daar geslagen werd, is later de Tyrasstraat aangelegd. Ook op de Westersingel, het Pelmolenpad, de Geldelozeweg en de Tweeboomlaan kwamen brokstukken neer, maar daar was relatief weinig schade.

Elk vliegtuig had tien bemanningsleden; van deze twintig bij elkaar kwamen dertien om bij de crash, zeven overleefden het, waarvan er zes krijgsgevangen werden gezet. Een man wist te ontsnappen. De ontsnapte vliegenier, Arthur Brown, werd na een zwerftocht van tien dagen opgevangen door de familie Commandeur in Venhuizen. Later werd hij naar Alkmaar gebracht waarna hij ontsnapte naar het bevrijde zuiden. De gesneuvelde bemanningsleden werden eerst op de gemeentelijke begraafplaats aan het Keern begraven. Na afloop van de Tweede Wereldoorlog zijn er acht herbegraven op de Amerikaanse militaire begraafplaats in het Limburgse Margraten.

_________________________________________________________________________________

 

Crash Short Stirling, Type MK III, Serie EH889, Kenmerk "AA-Z" , 75th Squadron in IJsselmeer

 

 

Stirling Mk.III EH889 AA-Z van 75th Squadron vertrok om 23.48 uur op 22 juni 1943 vanaf RAF basis Newmarket. Hun missie was Mulheim in Duitsland. Ingezet , 242 Lancasters, 155 Halifaxes, 93 Stirlings (15 from 75th Squadron RAF), 55 Wellingtons and 13 Mosquito;s, 35 werden er verloren, waarvan 4 van het 75th squadron. Dit waren de Stirling Mk.III EH889, Stirling Mk.III BK810,  Stirling Mk.III EF408, Stirling Mk.III EF399.

De EH889, gevlogen door F/Lt Thomas Fraser McCrorie DFC, was om  01.58 uur neergeschoten door night-fighter, die was opgestegen van Fliegerhorst Leeuwarden. De Stirling stortte in het IJsselmeer, op 8 km ten oosten van Oosterland. Alle zeven bemanningsleden kwamen hierbij om het leven.

 

 

De bemanning is:

     Piloot  F/L Thomas Fraser McCrorie, DFC , RAFVR1365093, id nummer 68770, 27 jaar, begraven in Hemelumer-Oldeferd (Molkwerum) Protestant Churchyard, Holland. McCrorie was een van de drie zoons van dr John Andrew McCrorie en Margaret Fraser. Zijn vader emigreerde in 1921 naar Portugal. Tom zou rond zijn 17e ook naar Portugal zijn gegaan, maar keerde in 1940 naar het Verenigd Koninkrijk terug waar hij in december begon aan een pilotenopleiding bij de Royal Air Force. Op 31 augustus 1941 trad hij in het huwelijk met Joan Holder. In 1942 werd hun zoon Robert geboren. McCrorie kwam in september 1941 in actieve dienst. Hij was achtereenvolgens gestationeerd op Oakington, Malta, en Chipping Warden, en vloog voornamelijk op Wellington bommenwerpers. Vervolgens werd hij in juni omgeschoold voor vliegen op Stirling bommenwerpers. Hij kwam hierna bij 75 (NZ) Squadron RAF op RAF-vliegveld Newmarket.  Hij ligt begraven op het Erehof Molkwerum, achter de Leburiuskerk. Op zijn grafsteen staat de regel There is some corner of a foreign field that is for ever England uit het gedicht The Soldier van Rupert Brooke.

  Navigator P/O William Stuckey, mid, RAFVR, id nummer 51042,  29 jaar, begraven in Wonsuradeel (Makkum) Protestant Churchyard Netherlands

  Air Gunner Sgt Raymond Anthony Kennedy RAFVR, id nummer 1003148, 28 jaar, begraven in Wieringermeer (Middenmeer) General Cemetery, Holland, zoon van Patrick Michael en Florence Ann Kennedy uit St Marylebone Londen.

Mid Upper Gunner Robert Ernest Tod, DFM, RCAF, id nummer  R.91742, 23 jaar, zoon van Alexander en Mary Tod uit Manitoba begraven in Medemblik General Cemetery, Holland.

Wireless Operator Richard Douglas Tod, RCAF, id nummer  R.91741,  23 jaar, zoon van Alexander en Mary Tod uit Manitoba begraven in Medemblik General Cemetery, Holland.

 
 

Deze twee bemanningsleden werden nooit teruggevonden.

 

Runnymede Memorial Panel 199

  Bomb/Aimer F/S James Leonard Richards RNZAF, id nummer  NZ404946, 25 jaar, uit Methven, Runnymede Memorial

 

Runnymede Memorial Panel 151

Flight Engineer Sgt Eric Grainger RAFVR, id nummer 625045, 21 jaar, Runnymede Memorial

_________________________________________________________________________________ 

 

Crash Handley Page Halifax, Type II, Serie JD271, Kenmerk "NA-M",  428th Squadron in IJsselmeer bij Andijk

 

Vertrokken op 20 februari 1944 om 23.56 uur vanaf R.A.F. Middleton St. George. County Durham (In North Yorkshire) om Leipzig te bombarderen samen met 822 andere vliegtuigen (561 Lancaster's, 255 Halifax's. 7 Mosquitoe's). Crashed in het IJsselmeer bij Andijk. F/Sgt Stewart was gevonden aan de dijk van Andijk op 29 april 1944 en begraven op de oostelijke algemene begraafplaats in Andijk begin mei.  Op 17 juni spoelde F/O Woolverton aan. Hij is begraven in  Enkhuizen op de General Cemetery.

De Halifax JD 271 was om 06.38 uur neer geschoten door Lt. Friedrich Potthast boven het Ijsselmeer 15 km Zuid-Oost van Medemblik om 06.30 uur.

 

De bemanning was:

    

Piloot F/O Alan Whamond Woolverton id nummer J/23297, (RCAF), geboren in 1921 in Penticton, British Columbia (B.C.), West-Canada Vancouver, 23 jaar, zoon van John en Alice Woolverton uit London, Ontario, begraven in Enkhuizen.

 

Wireless Operator/AG F/Sgt Herbert Sutton Lister id nummer 420761, (RAAF),  24 jaar, zoon van Frederick Lister en Matilda Margaret Lister, of Hill End, New South Wales, Australia, eerst begraven in Wevershoof, later herbegraven op de Canadian Military Cemetery in Groesbeek, vlak bij Nijmegen.

      

Air Gunner  W/O Neil Mcintyre Stewart  id nummer R /161156, (RCAF), 21 jaar, geboren in 1923 in Compeer, Alberta, zoon van Mrs. E. M. Stewart, uit Paris, Ontario, Canada, begraven op de oostelijke algemene begraafplaats in Andijk

Stewart groeide op in een gezin met zes broers en vier zussen. Gedurende zijn jeugd bleek hij een getalenteerd golfspeler. Toen hij in mei 1942 achttien jaar werd, meldde hij zich aan voor de Royal Canadian Air Force. Na een opleiding tot Air Gunner werd hij ingedeeld bij 428 Squadron.

In de nacht van 19 op 20 februari 1944 vloog hij met zijn bemanning een missie naar Leipzig. De Halifax JD 271 was neer geschoten boven het Ijsselmeer. Op 29 april 1944 spoelde het lichaam van Stewart aan bij Andijk.
 


  

Navigator F/O Gerald Alfred Smith id nummer J / 21556, (RCAF), 21 jaar, Runnymede Memorial, panel 248.


 

Flight Engineer Sgt Arthur William Gotham id nummer 1275643, (RAF(VR), 22 jaar, zoon van William Arthur en Florrie Gotham, uit Fenton, Staffordshire, England, Runnymede Memorial, panel 230.


 

Air Gunner Sgt Cecil William Sherratt id nummer 1577535, (RAF(VR), 22 jaar, zoon van Albert Sherratt en Kate Lily Sherratt uit Long Sutton, Lincolnshire, England, Runnymede Memorial, panel 237.


 

Air Gunner Sgt. Edward Charles Webb id nummer R / 180232, (RCAF), 20 jaar, Runnymede Memorial, panel 256.
 

Deze nacht verloor de RAF de volgende 12 vliegtuigen.

1.) Noordzee / Texel (NH.) unknown Halifax LL184 77 Sqdn. Elvington

2.) Kallenkote (Overijssel) ?02.30 hrs. Halifax LW367 78 Sqdn. Breighton

3.) IJsselmeer / Andijk (NH.) 06.38 hrs. Halifax JD271 428 Sqdn. Middleton St.G.

4.) Waddenzee / Harlingen (Frl.) 05.08 hrs. Halifax LV781 466 Sqdn. Leconfield

5.) Elspeet (Gelderland) ?02.30 ? (later !) Lancaster JB609 12 Sqdn. Wickenby 

6.) Grev.-meer / Drieschor (Zl.) 05.40 hrs. Lancaster ND410 12 Sqdn. Wickenby 

7.) Kats / zeedijk (Zeeland) 05.45 hrs. Lancaster ND505 83 Sqdn. Wyton

8.) Tolbert (Groningen) 01.46 hrs. Lancaster DV267 101 Sqdn. Ludford Magna

9.) Eemnes / Zuidpolder (Ut.) 05.34 hrs. Lancaster JA921 156 Sqdn. Warboys

10.) Kropswolde (Groningen) ?02.00 hrs. Lancaster DS788 408 Sqdn. East Moor

11.) Valkenswaard (N-B.) ?05.45 hrs. Lancaster DS776 426 Sqdn. Linton-on-Ouse

12.) Noordzee / S?-oog (Frl.) 02.08 hrs. Lancaster ME589 626 Sqdn. Wickenby 

 

_________________________________________________________________________________

 

Crash Vickers Wellington, Type MK Ic, Serie N2844, Kenmerk "HA-M", 218th Squadron in IJselmeer 15 km noordelijk van Medemblik

 

Op 19 augustus 1941 verdween de Vickers Wellington Mk.IC N2844, en is neergehaald om 02.06 uur (op de terugweg) door Siegfried Ney met zijn ME110.  Het vliegtuig werd gevonden op 15 km ten noorden van Medemblik in het IJsselmeer. Aan boord waren 6 bemanningsleden. Drie bemanningsleden zijn tot op heden nog steeds vermist. De overige drie bemanningsleden, waaronder de boordschutter E.D. Pockney werden geborgen. Pockney werd begraven op de begraafplaats in Lemmer. De piloot, R.G. Boswell ligt begraven op het erehof Harlingen. De waarnemer A. MacGregor Wilson op het erehof Bergen Op Zoom.

De Wellington deed mee aan Operation Target Duisburg en was opgestegen om 23.46 uur van Airfield Marham

 

De bemanning was:

Co-Pilot Sgt. Roy Gerald Boswell, id nummer 622252 (RAF), 21 jaar, zoon van William George en Frances Boswell, uit Seven King's, Ilford, Essex. His brother, begraven in Harlingen.

 

Wireless airgunner Sgt. Alexander MacGregor Wilson, id nummer 400314 (RAAF), 31 jaar, zoon van Francis Robert en Annie Kaye Wilson, uit Canterbury, Victoria, Australia, begraven in Bergen op Zoom.

 

Air gunner P/O Edward Duncan Pockney, id nummer 76925 (RAF), 35 jaar, zoon van Charles Pockney en Bertha S. Pockney; echtgenoot van Margaret Pockney, uit Edwalton, Nottinghamshire, begraven in Lemmer.

 

Navigator Sgt. Lothian Julyan George, id nummer R/69557 (RCAF), 33 jaar, zoon van Richard Julyan George en Alice Douglas George, Runnymede Memorial panel 61

 

Air gunner Sgt Sydney Arthur Maguire, id nummer 1378011 (RAF), 30 jaar, zoon van Richard en Margaret Maguire, uit Chadwell Heath, Essex., Runnymede Memorial panel 48

 

Piloot Sgt. Kenneth Charles Shearing, id nummer 758034 (RAF), 21 jaar, zoon van Jesse William en Daisy Olive Shearing, uit Dereham, Norfolk, Runnymede Memorial panel 52

_________________________________________________________________________________

 

Crash Avro Manchester, Type MK I, Serie L7426, Kenmerk "OL-D", 83th Squadron in IJselmeer 3 km oost-noord-oostenlijk van Enkhuizen

 

Om 22.50 uur steeg Avro Manchester L7426 "OL-D" van 83 Squadron op van Scampton in graafschap Lincolnshire om deel te nemen aan een aanval op Essen. Om 03.24 uur werd de Manchster neergeschoten door de Duitse nachtjager NF Oblt. Lutwig Becker 6./NJG 2  en sloeg te pletter op het bevroren IJsselmeer, 3 km oostnoordoost van Enkhuizen.

  Lutwig Becker

De gehele bemanning kwam om het leven. Tweede piloot I. F. Livingstone en staartkoepelschutter J. H. Stone werden geborgen en in Bergen begraven. Piloot C. R. Frost spoelde op 21 april 1942 aan bij Enkhuizen en werd ook in Bergen begraven.
De overige bemanningsleden, waarnemer/bommenrichter P/O W. A. Harris, radiotelegrafist F/Sgt W. D. Biltcliffe, neuskoepelschutter Sgt S. Grunwell en rugkoepelschutter Sgt H. R. Ray hebben geen bekend graf en zijn nog steeds vermist.

De bemanning:

    Piloot P/O Christopher Ronald Frost, id nummer 114266 (RAF), 25 jaar,zoon van Christopher Henry A. Frost en Lilian "Lily" Whitaker, uit Beverley, Yorkshire, begraven in Bergen.

     Co-Piloot F/O Ian Frederick Livingstone, id nummer 61282 (RAF), 25 jaar, uit Stirling, Scotland, zoon van Alexander en Kate Livingstone, Livilands Lane, begraven in Bergen.

  Wireless operator, Air gunner Sgt. Joseph Howard Stone, id nummer 931488 (RAF), begraven in Bergen.

  Flight engineer Sgt. Stanley Grunwell,  id nummer 1326330 (RAF), 27 jaar, uit Crossflats, Yorkshire, Runnymede Memorial panel 84

  Navigator F/Sgt. William Durham Biltcliffe,  id nummer 901690 (RAF), 22 jaar, uit Honicknowle, Devon, Runnymede Memorial panel 73

  Wo ag P/O. William Arthur Harris, id nummer J/5082 (RCAF), 23 jaar, uit Toronto, Ontario, Runnymede Memorial panel 100.

  Wo ag Sgt Harold Reginald Ray, id nummer 1376053 (RAF), Runnymede Memorial panel 92.

 

_________________________________________________________________________________

 

Crash Vickers Wellington, type MK III, Serie X3309, Kenmerk "JN-N" , 150th Squadron in IJselmeer oostenlijk van Enkhuizen

 

Op zaterdag 27 juni 1942 om 23.15 uur vertrok er een Wellington X3309 van basis Snaith van het 150th squadron, met als missie .... Het bombarderen van de industrie in Bremen.  Het had een bemanning van vijf personen. De Wellington werd op de terug reis, na een succesvol bombardement. neergehaald om 0.54 uur door NF Uffz. H. Vinke of II/NJG 2 van de Luftwaffe. Het vliegtuig kwam neer in het ijselmeer, oostelijk van Enkhuizen. De bemanning word tot op heden vermist. Ze worden beschreven op de panels van het Runnymede Memorial.

Heinz Vinke (links)


     Piloot F/O Derek Oscar Osborne id nummer 64303 (RAF), 20 jaar, getrouwd met Yvonne E. Vincent , Runnymede Memorial panel 67

  Observer F/Sgt Gerald Cobden id nummer 984803 (RAF), 24 jaar, 1918, Leeds, UK, Runnymede Memorial panel 73

  Bomb Aimer Sgt. Iestyn James id nummer1381676 (RAFVR), 20 jaar, zoon van David James en Harriet Ann James, uit Cefneithin, Carmarthenshire, Runnymede Memorial - Panel 86.

  Wireless.Operator, Air Gunner Sgt Leslie Richard Dye id nummer 1283349 (RAFVR),  21 jaar, zoon van Albert Edward Dye en Elizabeth Dye, uit Fulham, London, Runnymede Memorial - Panel 82.

  Air Gunner Sgt. Desire Ernest Charles Adams id nummer 1377699 (RAFVR), 22 jaar, zoon van Louis Adams en Minnie Eveline Adams, uit Battersea, London, Runnymede Memorial - Panel 73.
 

_________________________________________________________________________________

 

Crash Avro Lancaster, type MK I, Serie R5755, Kenmerk "EM-N " , 207th Squadron in IJselmeer oostenlijk van Medemblik

 

Op 5 september 1942 om 00.30 uur steeg Avro Lancaster R5755 "EM-N" op van Bottesford in graafschap Leicestershire om deel te nemen aan een aanval op Bremen. Het vliegtuig werd neergeschoten 0m 02.50 uur door de Duitse jager "NF Uffz. H Vinke II/NJG 2" (zie boven). De Lancaster storte neer ten oosten van Medemblik in het ijselmeer. Alle 7 bemanningsleden kwamen daarbij om het leven.

Heinz Vinke

De gehele bemanning kwam om het leven. Rugkoepelschutter J. W. Atkinson spoelde op 13 september 1942 aan bij Wervershoof, bommenrichter F. J. C. Barnes op 14 september 1942 bij Medemblik. Beiden werden in Bergen begraven. Piloot R. G. Rowlands werd op 11 september door vissers in het IJsselmeer geborgen en in Scharl begraven. Navigator P/O A. B. Hastings spoelde op 21 september 1942 aan bij de Noordoost Polder en werd in Lemmer begraven. Radiotelegrafist Sgt J. C. Luton spoelde op 23 september 1942 aan bji Stavoren en werd daar begraven. Boordwerktuigkundige Sgt G. Fleck en staartkoepelschutter Sgt C. V. Pattison hebben geen bekend graf en zijn nog steeds vermist.

De bemanning:

  Piloot F/O. Richard Gerald Rowlands (RAAF) id nummer 407728, 25 jaar, geboren 15 juli 1917, zoon van Robert William en Kathleen Rowlands,uit Brooklyn Park, South Australia.

  Piloot P/O Adan Byers Hastings (RAF) id nummer 120038, 24 jaar, geboren in juni 1918, zoon van David en Polly Hastings uit Bradford, Yorkshire, England.

  Radiotelegrafist Sgt. John Campbell Luton (RAAF) id nummer 403411, 20 jaar, geboren 26 mei 1922 in North Sydney, zoon van William Wheeler Luton en Priscilla Judith Luton,uit Cameray, New South Wales, Australia.

B     Boordschutter Sgt. John Wilfred Atkinson (RAF) id nummer 1105186, 31 jaar, geboren in 1911, zoon van Thomas en Barbara Atkinson.

  Waarnemer Sgt. Frederick John Charles Barnes (RAF) id nummer 655006, 23 jaar, geboren in 1919, zoon van Frederick and Nelly Barnes.

 Boordwerktuigkundige Sgt. George Fleck (RAF), id nummer 532066, 25 jaar, zoon van William en Elizabeth Fleck, Runnymede Memorial panel 83

  Boordschutter Sgt. Cecil Vivian Pattison (RAF), id nummer 778001, Runnymede Memorial panel 91

_________________________________________________________________________________

 

Crash Avro Lancaster, type MK B-III, Serie ED831, Kenmerk "WS-H " , 9th Squadron in IJsselmeer 3 km ten zuiden van Hoorn

 

De lancaster ED831 was opgestegen op 25 juni 1943 van de basis Bardney in Lincolnshire om 22.30 uur om Gelsenkirchen in het Ruhrgebied te bombarderen. Het weer was bewolkt en geen maan tot 03.00 uur. Om 02.19 uur werd de lancaster op de terugweg neergeschoten door Hptm. August Geiger boven het ijsselmeer op 3 km ten zuiden van Hoorn.. De gehele bemanning kwam om het leven en werden op verschillende plaatsen begraven.

  Hptm. August Geiger

 

De bemanning:

     Piloot S/L Alan Murray Hobbs id nummer 40230 (RNzAF), 25 jaar, zoon van Alan Edgar en Greta Hobbs, uit Christchurch, Canterbury, New Zealand, aangespoeld op 5 juli 1943 bij Urk, begraven in Amsterdam.

  Flight engineer Sgt. Fred William Sanderson id nummer 573844 (RAF), 30 jaar, zoon van Fred Sanderson, en Hilda Elizabeth Sanderson, uit Ryelands, Lancashire, England, begraven in Amsterdam.

  Nav./Bomber F/O John Hamilton Sams id nummer 106546 (RAF), 27 jaar, zoon van Henry Hamilton en Ivy Maud Sams, uit Leatherhead, Surrey, England, aangespoeld bij Hoorn, begraven in Amsterdam.

  Nav./Bomber Sgt. Kenneth George Mott id nummer 148375 (RAF), 20 jaar, zoon van Frederick George en Florence Jessie Mott, uit Earlsfield, London, England, begraven in Schellinkhout.

  Bomb aimer Sgt Charles Parnell King id nummer 1383417 (RAF), komt uit Barbados, aangespoeld op 5 juli 1943 bij Harderwijk, begraven in Hardewijk.

  Wireless.Operator./Air gunner.Sgt. Edwin Charles Bishop id nummer 1200299 (RAF), 30 jaar, zoon van William George en Annie Rosa Bishop; echtgenoot van Ivy Kate Bishop, uit Kingsworthy, Hampshire, England, aangespoeld bij Hoorn, begraven in Amsterdam.

  Air gunner F/Sgt William Slater id nummer 1575183 (RAF), 21 jaar, zoon van Adam en Sarah Elizebeth Slater, echtgenoot van Beatrice Slater, uit West Hallam, Derbyshire, England, op 5 juli 1943 uit het Ijsselmeer gehaald, begraven in Amsterdam.

  Air gunner Sgt. Walter Clive Rowlands id nummer 1575968 (RAF), 20 jaar, zoon van John Wilfred en Emilia Rowlands, uit Newtown, Montgomeryshire, Wales, begraven in Amsterdam.

_________________________________________________________________________________

 

Crash Boeing B-17G, Serie N 42-107135, 385th Bombgroup, 549 Bomb Squadron in het IJsselmeer 5 km oostelijk van Enkhuizen

 

Op 15 augustus 1944 steeg de B17 " Homesick Angel" op van Great Ashfield, Suffolk voor de missie:  bombarderen van vliegveld Munster-Handorf . Op de terug weg, waren 2 motoren uitgevallen door toedoen van de Duitsers (Flak of Jager). Om 12.00 uur verliet de N 42-107135 de formatie om op eigen kracht de thuisbasis proberen te bereiken. Om 13.00 vloog deze laag over het ijsselmeer, motor 3 en 4 waren uitgevallen, maar het vliegtuig was nog onder controle. Op dat moment voer er een Duitse Waterpolitie van de Waffen SS met een lichte flak. Deze wist hem het genade schot te geven. Hij maakte een geslaagde buiklanding op het water, 5 km oostelijk van Enkhuizen.

De gehele bemanning was opgepakt en afgevoerd.  Deze bestond uit:

 

Piloot 1st Lt. N.W. Rosener, id nummer O-753929 (USAAF)   POW

Co-Piloot 2nd Lt G.F. Flynn, id nummer O-815117 (USAAF)   POW

Navigator 2nd Lt H.E. Graves Jr, id nummer O-811629 (USAAF)   POW

Bombardier 1st Lt. L. Esterman, id nummer O-765580  (USAAF)   POW

Engineer S/Sgt. H.C. Fiscus, id nummer 16031956  (USAAF)   POW

Radio Operator T/Sgt R.J. Reid, id nummer 17156919  (USAAF)   POW

BT Gunner Sgt. C.A.E. Dosser, id nummer 18154209 (USAAF)   POW

W Gunner Sgt. L.E. Rohrbaugh, id nummer 33505972 (USAAF)   POW

T Gunner Sgt. J.L. Lopes, id nummer 19121900,  (USAAF)   POW

Photographer T/Sgt J.C. Peek Jr, id nummer 38269308 (USAAF)   POW

 

_________________________________________________________________________________

 

 

 

Update: 7 maart 2017

 

 

 
 

_______________________________________________________________________________________________________________________________

Copyright 2001 - 2017 Karigro. Alle rechten voorbehouden  |  Colofon  Privacy  |  Disclaimer