Vliegtuig Dambusters WO II 

 

Operatie Chastise


Hoewel de slag om Engeland in de zomer van 1940 door het Royal Air Force werd gewonnen bleef de Duitse Luftwaffe heer en meester boven de Duistland en de bezette gebieden.
Tot 1942 was Engelse luchtmacht Nauwelijks in staat om de Duitsers op het vaste land van Europa met succes aan te pakken. In dat jaar kwam daar verandering in. Behalve de Amerikanen. Die in 1942 van uit Engeland op beperkte schaal begonnen met lucht aanvallen. Op Duitse militairen instanties in west Europa, was ook Royal Air Force in de loop van 1942 en 1943 in staat om de bombardementen op Duitsland steeds verder op te voeren. Op 5 maart 1943 begon de slag om de Ruhr daarbij werden de Duitse instanties in het Ruhr gebied bijna elke dag en nacht gebombeerd. Met het doel de militaire wapenindustrie van de Duitsers zoveel mogelijk tot stil stand te brengen. Onderdeel van de slag om de Ruhr was de verwoesting van een aantal dammen in de rivier gebied. Die de water toevoer aan de staalfabrieken regelden en hydro-elektrische energie leverden.
De drie belangrijkste dammen die in de Mohne bij Gumme, de dam in de Eder hij Hemfurht en de dam in de Sorpe bij Korbeck. Samen hielden deze drie dammen meer dan 330 miljoen kubieke meter water tegen.

De upkeep- mijn

   

Door kolossale afmetingen bestonden er aanvankelijk geen wapens om deze dammen te verwoesten. Een van de meest kundige ingenieurs van Engeland en hoofdontwerper bij een vliegtuigen fabriek, barnes wallis, had echter maandenland de structuur van de dammen bestudeerd. Hij ontwierp een speciale bom eigenlijk een mijn die als deze onder water tegen de dam wand kwam ontplofte. De dam zou dan breken. De mijn die de naam upkeep kreeg woog ongeveer 4.200 kilo en had de vorm van een groot olievat. Het probleem was echter om deze precies tegen de damwand te krijgen. Daarvoor werd een speciale techniek ontwikkeld. Dit hield in dat een vliegtuig op een lage hoogte (18 meter) en een exacte snelheid (400 km per uur) over de stuw meer op de dam moest aan vliegen om dan de mijn op ca. 400 meter af te werpen. De mijn vloog dan stuiterend naar de damwand, zonk naar beneden en kwam tenslotte door de barometrische ontsteking tot ontploffing. Om te zorgen dat de mijn niet bij de eerste aanraking tot ontploffing kwam, moest de voorwaartse snelheid van de mijn onder weg worden vertraagd. Wallis loste dit op door een mechanisme te ontwerpen, waarbij de mijn in het vliegtuig voor het afwerpen, in een tegengestelde rotatie werd gebracht. Elke keer als de mijn het water raakte werd deze daardoor afgeremd.

De Nant-y-Gro Dam in Rhayader in Wales met succes opgeblazen

Voor het zover was, werden er heel wat proefnemingen op kleine schaal gedaan op zelfgebouwde dammetjes en daarna met vliegtuigen op een echte, niet meer in gebruik zijnde dam in Wales.

Operatie chastise

Guy Gibson (midden) met 9 andere piloten


De commandant van het engelse Bomber Command, Arthur Harris, later bekent als Bomber Harris, zag aanvankelijk niets in het drieste plan, maar veranderde van mening toen hij de film opnamen zag van de proeven in Wales. Op 28 februari gaf hij officieel toestemming om door te gaan met de voor bereidingen van deze operatie. Vanaf 1942 waren er twee squadrons met Avro Lancasters gestationeerd, No. 517 en No. 617 Squadron, dat speciaal gevormd was voor Operatie Chastise, de aanval op Duitse dammen in mei 1943. 617 Squadron kreeg daarom de bijnaam
Dambusters. Vervolgens werd er op 21 maart een apart squadron, het 617 squadron gevormd en gestationeerd op de vlieg basis Scampton in Lincolnshire. Het squadron werd uitgerust met vier motorige , lancaster bommenwerpers, een vliegtuig, dat ontworpen was door Roy Chadwick. De vliegtuigen werden special aangepast om upkeep te kunnen vervoeren.

Bemanning van de Lancaster AJ-G George ED932/G

Lancaster AJ-G George ED932/G met de Unkeep

  Piloot Wing Commander Guy Penrose Gibson, id nummer 39438 (RAF), geboren op 12 augustus 1918 in Simla, India, overleden op 19 september 1944 in Steenbergen, Nederland
 
  Bommen Richter Pilot Officer Frederick Michael Spafford, id nummer 851398 (RAAF), geboren op 16 June 1918 in North Adelaide, overleden op 16 September 1943 tijdens een bombardement op Dortmund-Ems, zoon van James Michael Burke en Vida Muriel uit South Australian.
 
  Navigator Pilot Officer Torger Harlo Taerum, id nummer 851399 (RCAF), geboren in Milo, zuiden van Calgary in Alberta, overleden op 16 September 1943 tijdens een bombardement op Dortmund-Ems,
 
  Wireless Operator Flight Lieutenant Robert Edward George Hutchinson, id nummer 851396 (RAF), geboren in 1918 in Liverpool, overleden op 16 September 1943 tijdens een bombardement op Dortmund-Ems.
 
  Neusschutter Pilot Officer George Andrew Deering, id nummer 851462 (RCAF), 24 jaar, geboren in 1919 in Ontario Canada, overleden op 16 September 1943 tijdens een bombardement op Dortmund-Ems,
 
  Vlucht Engenieur Sergeant John Pulford, id nummer 652403 (RAF), geboren op 24 december 1919 in Sculcoates, in district Hull, overleden op 13 februari 1944, zoon van George and Ada Pulford.
 
  Staartschutter Flight Lieutenant Richard Algenon Dacre Trevor-Roper, id nummer 47354 (RAF), geboren op 19 mei 1915, Shanklin, Isle of Wight, overleden op 31 maart 1944 in Duitsland, begraven op de Durnbach War Cemetery, Bayern, Germany. zoon van Charles Cadwaladr Trevor-Rope en Gertrude Alice Trevor-Roper, echtgenoot van Patricia Audrey Trevor-Roper, uit West Bridgford, Nottinghamshire

Als commandant van het 617 squadron werd de ervaren vlieger Guy Gibson aangewezen, die al 174 bombardementsvluchten had gemaakt. Voor aangenomen werd om de aan val halverwege de maand mei uit te voeren. Wanneer het water in de stuwmeren zo hoog mogelijk zou zijn. Omdat er voor deze operatie geen bescherming van jachtvliegtuigen kom worden mee genomen. Werd besloten om de aanval 's nachts uit te voeren, in de nacht van 16 op 17 mei 1943. Bovendien zou er op lage hoogte naar het Ruhr gebied worden gevlogen om te voorkomen dat ze voor tijdig zouden worden ontdekt. En om de kans door Duitse nachtjagers te worden aangevallen zo klein mogelijk te houden. In de volgende weken daarop oefende de mannen overal boven Engeland in het vliegen bij nacht op zeer lage hoogte, zonder dat ze wisten dat wat de uiteindelijke opdracht zou zijn. De voor genomen operatie Chatsie werd strikt geheim gehouden.

 De aanval

Enkele dagen voor de aanval werden de upkeep-mijnen afgeleverd op Scampton. Ze werden meteen in de lancasters geladen, een voor elk vliegtuig. Voor de aanval werden 19 toestellen aangewezen, ver deelt in drie formaties van 9 vliegtuigen en twee van 5 vliegtuigen. Waarvan 5 vliegtuigen reserve waren.De eerste 9 vliegtuigen onder leiding van Guy Gibson kreeg opdracht om de Mohnedam aan te vallen, om daarna met de vliegtuigen die de mijn nog aan bord hadden, de Ederdam te attaqueren. De andere formaties werden naar de Sorpedam gestuurd.
In de maanverlichte avond van 16 mei, omstreeks half 10 startten de vliegtuigen van Scampton. De formatie van Gibson vloog via een zuidelijke route over Brabant naar het Ruhr gebied. Bij het passeren van de rijn werd een toestel neer gehaald. Met 8 vliegtuigen gingen ze verder naar het Ruhr gebied. Even na 12 's nachts begon Gibson als eerste met de aanval op de Mohnedam. Zijn mijn ontplofte echter voor de dam. De mijn van de volgende vliegtuig vloog over de dam en ontplofte op de elektrische centrale onderaan de andere kant van de dam. Een volgende mijn ontplofte naast de dam, maar de twee volgende mijnen ontplofte op de goede plek.

De dam brak en het water uit het stuwmeer begon met verwoestende kracht het vallei in te stromen.

 

Met de codenaam Nigger (de hond van Gibson die een dag eerder door een auto was overreden), werd het breken van de dam door geseind aan de thuisbasis. Daar werd het bericht met gejuich ontvangen.

  
Graf van Nigger

Helaas werd bij de aanval ook een vliegtuig door de klap van een mijn naar beneden gehaald.er waren twee over levenden.

F/L John Vere Hopgood Piloot van de gecrashte Lancaster M-Mother

De Lancaster AJ-M Mother ED925/G was om 0.34 neergestort in de buurt van de Mohnedam nadat deze was geraakt door rondvliegende scherven van zijn eigen bom.

Crashlocatie

  Piloot - F/Lt John Vere Hopgood DFC & Bar, id nummer 61281  (RAF), 21 jaar, geboren op 29 augustus 1921 in Hurst, Berkshire, overleden op 17 mei 1943 in Duitsland, zoon van Harold Burn Hopgood en Grace Hopgood, uit Seaford, Sussex.
 
  Navigator - F/O Kenneth Earnshaw, id nummer J/10891 (RCAF), geboren op 23 Juni 1918 in Bridlington, Yorkshire, overleden op 17 mei 1943 in Duitsland, zoon van Joseph George Earnshaw en Janet Hannah Green uit Thirlmere District, northeast of Ohaton, Alberta
 
  Vlucht Engenieur - Sgt Charles Christopher Brennan, id nummer 942037 (RAF), geboren op 22 februari 1916 in Calgary, Alberta, Canada, overleden op 17 mei 1943 in Duitsland,

Echtgenoot sinds 1940 van   Freda Pemberton.

 
  Wireless Operator - Sgt John William Minchin, id nummer 1181097 (RAF), geboren in 1916 in Bourton on the Water, Cloucesterhirem, overleden op 17 mei 1943 in Duitsland, zoon van Bertram en Eliza Minchin, echtgenoot van Jessie Kate Minchin, uit Bedford sinds 28 mei 1942..
 
  Bommen Richter - F/Sgt John William Fraser (RCAF)   POW.  In de twee jaar gevangenschap is hij in vier verschillende kampen geweest. Een van hen was Stalag Luft III waar hij een belangrijke rol vervulde in een ontsnapping. Op 29 juni 1943 kreeg de familie een brief dat hij gevangen was en in goede gezondheid was.

18 dagen voor de missie was John nog getrouwd met Doris Wilkinson uit Doncaster.

 
  Neusschutter - P/O George Henry Ford Goodwin Gregory, id nummer 141285 (RAF), geboren 1917 in Govan, Glasgow overleden op 17 mei 1943 in Duitsland.
 
Staartschutter  - P/O Anthony Fisher Burcher (RAAF)   POW, geboren in 1922 in Vaucluse, Sydney, Australie

 

    

De staartschutter van M-Mother, Tony Burcher, werd uiteindelijk gevonden door een lid van de Hitlerjugend. In een politiebureau ondergebracht vroeg hij om water. Een dienstdoende korporaal smaalde: wil je water, en liep weg. Er werden enkele andere officieren bijgehaald,dus jij wilt water, Ja, dat wilde Burcher, hij snakte naar water. Dankzij jou en je kameraden is er geen drinkwater meer!  Burcher kreeg de bevestiging dat het de anderen dus gelukt was! Burcher bleek niet de enige overlevende van M-Mother, ook was bommenrichter Flt.Sgt. J.W. Fraser levend in handen gevallen van de Duitsers en verdween naar een Stalag Luft.

 
               
J.V.Hopgood   K.Earnshaw   C.Brennan   J.W.Minchin   G.H.F.G.Gregory        

Ze liggen begraven op het Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Reichswald Forest  begraafplaats in de buurt van Kleve

.

De vliegtuigen de hun mijn hadden afgeworpen keerden terug naar Scampton, maar onderweg werden er twee uit de lucht gehaald door het afweergeschut. Slechts twee mensen konden zich redden met een parachute. En werden krijgsgevangenen gemaakt. Met drie vliegtuigen die Gibson nog had vloog hij naar de Ederdam. Deze dam was 's nachts in het diepe dal moeilijk te vinden en ook moeilijker aan te vallen. Omdat er een paar heuvels hinderlijk in de weg liggen. Na een aantal mislukte pogingen, werd deze dam ook op de goede plaats geraakt en brak de dam.
Van de formatie van 5 vliegtuigen die via een noordelijke route waren gekomen. Kwam slechts een vliegtuig bij de Sorpedam.

Een eenzame Lancaster, de AJ-T (ED825) dreunde, op het moment dat de Eder dam brak, over het Sorpe stuwmeer.

Flt.Lt. Joe C. McCarthy

Gezagvoerder, de Amerikaanse reus van een vent, Flt.Lt. Joe C. McCarthy had tien aanlopen nodig om de juiste positie te vinden om de Upkeep te lanceren. Maar zijn treffer sloeg niet meer dan een gat in de grote aarden dam. Het dal van de Sorpe vulde zich onderwijl met nevel en de dageraad begon zich al te melden toen twee reserve toestellen de Sorpe bereikten.

Flt.Sgt. K.W. Brown in AJ-F (ED918) wist ook een treffer te plaatsen, maar zonder resultaat. Flt.Sgt. C.T. Anderson had de Sorpe ook bereikt, maar toen hij zijn run-inn moest maken was de nevel al overgegaan in mist. Hij besloot zijn aanval af te breken en naar Scampton terug te keren. Tegen de briefing in, keerde hij terug met de Upkeep nog onder het toestel.

Geschokt keerde Gibson terug naar de realiteit en riep de volgende Lancaster op, de P-Popsy, van Flt.Lt. Harold Brownlow Morgan 'Micky' Martin. Het was even na 00.30 uur toen Martin zijn vliegtuig door de mist van waterdruppels richting de dam stuurde. FRlt.Lt. Hay, de bommenrichter, klaagde dat hij het doel niet zag vanwege de mist en de waterdruppels op het plexiglas. Pas op een kilometer zag hij dan eindelijk ?n van de torens van de dam. Guy Gibson vreesde dat het luchtafweer weer intens zou zijn, zo geconcentreerd op P-Popsy, dat Martin het misschien ook niet zou redden. Gibson stuurde zijn Lancaster iets rechtsboven de kist van Martin en ontstak al zijn boorverlichting waardoor P-Popsy misschien later ontdekt zou worden door de Duitse Flak. Alle boordwapens van de G-George spuwden hun lichtspoor naar de luchtafweer. Eindelijk had de bomb-aimer van P-Popsy de toren in het vizier en liet de bom vallen. 20mm granaten sloegen in de bakboordvleugel en brandstof vloog uit een vleugeltank. Gelukkig vloog de vluchtige brandstof geen vlam. De bom zakte onderwijl naar de voet van de dam, maar de ontploffing bracht wederom niet het gewenste resultaat, de dam was nog steeds intact. Toch waren er een paar kleine scheuren en die lieten hier en daar wat water door.

 

'Micky' Martin vloog P-Popsy

Volgende in de holding pattern was de A-Apple (Lancaster ED877) met Sqn. Ldr. Melvin Dinghy Young achter de stuurknuppel. Om de Duitse Flak te verdelen over meerder punten vloog naast Gibson, nu ook Martin in P-Popsy gelijk op met Dinghy Young. Beide Lancasters nestelden zich op de vleugeltips van A-Apple

De Flak concentreerde zich op de toestellen die alle lichten aanhadden en vuurden uit al hun koepels. Young kon ongehinderd aanvliegen en zijn bom lanceren. Deze ontplofte op de goede plek, maar de dam bleef wederom staan waar ze stond. Terwijl de waternevel weer naar beneden zakte kwam de volgende Lancaster over het stuwmeer aangevlogen, de AJ-J, ED906 van Flt.Lt. David Maltby. Wederom vlogen de toestellen van Gibson en Martin gelijk op om het afweervuur af te leiden.

De bom, gelanceerd door bommenrichter Jack Fort, sprong driemaal op en smakte tegen de lage stuwdammuur en zakte het diepe water in. Kort daarop explodeerde de Upkeep en wederom spoot een enorme waterzuil de lucht in. Vijf bommen waren nu gebruikt en de Mohne Dam stond nog steeds, al waren er flinke beschadigingen te zien aan de bovenzijde.

  Gibson draaide zijn toestel rond de vallei en riep nu de 20 jarige Flt.Lt. Dave J. Shannon in AJ-L (ED929) op. Deze maakte zich op om zijn toestel in lijn te brengen richting de Mohnetalsperre. Gibson die iets verder naar voren vloog, en hoger, zag opeens het ongelofelijk schouwspel zich afspelen; het gehele middenstuk was weggeslagen en een enorme vloedgolf stortte het achterliggende bekken binnen. Direct riep hij Shannon op om zijn aanval af te breken,... de Mohne Dam was geen dam meer.

De reserve formatie van 5 vliegtuigen volgde de zelfde route als Gibson. Drie gooiden hun mijnen op de drie dammen, de Diemeldam (1e foto) de Listerdam (2e foto) en de Ennepedam (3e foto) maar dat mocht niet baten.

       

Uit deze formatie van vijf werden de volgende twee vliegtuigen naar beneden geschoten.

Zes van de zeven bemanningsleden van de Lancaster AJ-C Charley ED910/G die om 2.35 neerstortte in de buurt van Hamm nadat deze was geraakt door Flak afweergeschut.

   Crashlocatie

  Frederick Tees, geboren op 16 juni 1922 in Chichester, Sussex, overleden juni 1982

Van de C-Charley wist alleen de neusschutter, Sgt. Frederick Tees er uit te komen. Hij belande in Duitse krijgsgevangenkamp Stalag Luft V

 Piloot - P/O Warner H.T. Ottley, id nummer 141460 (RAF), geboren 1922 in Wandsworth, Greater Londen, overleden op 17 mei 1943
 
  Vlucht Engenieur - Sgt Ronald Marsden, id nummer 568415 (RAF), geboren 1920 in Redcar, North Yorkshire, overleden op 17 mei 1943, zoon van William en Emily Marsden.
 
  Navigator - F/O Jack Kenneth Barrett, id nummer 115775 (RAF), geboren 9 september 1920 in Londen, overleden op 17 mei 1943.
 
  Wireless Operator - Sgt Jack Guterman, id nummer 1172550 (RAF), geboren op 1 augustus 1920 in Guilford, Surrey, overleden op 17 mei 1943, zoon van Jack en Jane Guterman.
 
  Bommen Richter - F/Sgt Thomas Bar Johnston, id nummer 1060657 (RAF), geboren op 19 juli 1921 in Bellshill, Lanarkshire, overleden op 17 mei 1943, zoon vn Peter and Elizabeth Johnston.
 
  Staartschutter - Sgt Harry John Strange, id nummer 1395453 (RAF), geboren 1923 in Londen, overleden op 17 mei 1943.
 
             
W.Ottley   R.Marsden   J.K.Barrett   J.Guterman   T.B.Johnston   H.J.Strange    
 

Ze liggen begraven op het Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Reichswald Forest  begraafplaats in de buurt van Kleve

 

En de Lancaster AJ-S Sugar ED865/G die om 2.00 neerstortte in de buurt van Gilze-Rijen nadat deze was geraakt door Flak afweergeschut.

  Piloot - P/O Lewis Johnstone Burpee, id nummer J/17115 (RCAF), geboren 5 maart 1918 in Ottawa, Canada, overleden op 17 mei 1943, zoon van
 
  Vlucht Engenieur - Sgt Guy Pegler, id nummer 573474 (RAF), geboren 1921 in Ringwood, Hampshire, overleden op 17 mei 1943, zoon van Claud and Charlotte Pegler.
 
  Navigator - Sgt Thomas Jaye, id nummer 1299446 (RAF), geboren 3 october 1922 in Crook Co Durham, overleden op 17 mei 1943, zoon van James en Helena Jaye uit Crook, Co.Durham.
 
  Wireless Operator - P/O Leonard George Weller, id nummer 142507 (RAF), geboren 1915 in Londen, overleden op 17 mei 1943, zoon van Arthur en Marian Weller.
 
  Bommen Richter - WO2 James Lamb Arthur, id nummer R/119416 (RCAF), geboren op 3 juli 1917 in Toronto, Canada, overleden op 17 mei 1943, zoon van Rev Alfred and Dora Arthur.
 
 Neusschutter - Sgt William Charles Arthur Long, id nummer 1600540 (RAF), geboren 1923 in Eastleigh, Hampshire, overleden op 17 mei 1943, zoon van William en Ethel Long.
 
  Staartschutter - WO2 Joseph Gordon Brady, id nummer R/93554 (RCAF), geboren op 16 april 1916 in Ponoka, Alberta, Canada, overleden op 17 mei 1943, zoon van Michael and Anna Brady.
 
           
L.J.Burpee   G.Pegler   T.Jaye   L.G.Weller   J.L.Artur   W.Long   J.G.Brady
 

Ze liggen begraven op het Oorlogsbegraafplaats van de Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest in Bergen op Zoom.

 

   

Van de drie toestellen in deze vlucht bleef alleen de ED886 (AJ-O) over, gevlogen door Flt.Sgt. W.C. Townsend. Zijn doel werd de Ennerpe Dam. Hij kwam in een enorme Flak barrage terecht, een kwartier nadat hij de vijandelijke kust was gepasseerd, en mocht van geluk spreken dat hij hier heelhuids doorheen kwam. Door een navigatiefout kwam de AJ-O niet bij de Ennerpe Dam, maar bij de Bever Dam. Hij viel deze aan, maar zonder resultaat. Via de Mohne Dam, om de schade te aanschouwen vloog Townsend weer terug. Het was al dag aan het worden toen de AJ-O nog steeds over Duitsland denderde. Op boomtop hoogte passeerde Townsend de Nederlandse kust. De Duitse luchtdoel batterijen konden de Lancaster afgetekend zien vliegen en schoten met alles wat voorhanden leek op het toestel. Granaten ketsten vanaf het wateroppervlakte en zochten naar de dunne huid van de Lancaster. Maar Townsend schopte de enorme bommenwerper als een Spitfire in allerlei bochten. Met de nodige schade, zoals een uitgeschakelde motor en de propeller in vaanstand landde Townsend op Scampton.

Niet alle Lancasters keerden terug op RAF Scampton.

Om 02.58 uur werd de Lancaster AJ-A Apple ED877/G door Dout ofs luchtafweer neergeschoten en maakte een crashlanding in de branding bij Castricum. De gehele bemanning kwam tijdens de crashlanding om. Piloot H. M. Young en boordwerktuigkundige Sgt D. T. Horsfall spoelden op 29 mei 1943 aan bij Castricum. Navigator C. W. Roberts spoelde op 17 mei 1943 bij Castricum aan. Bommenrichter F/O V. S. MacCausland en neuskoepelschutter G. A. Yeo spoelden op 27 mei 1943 bij Wijk aan Zee aan. Radiotelegrafist L. W. Nichols spoelde op 24 mei 1943 bij Egmond aan Zee aan. Staartkoepelschutter W. Ibbotson spoelde op 30 mei 1943 bij Castricum aan. .

Het wrak de AJ-A Apple

  Piloot - S/Ldr Henry Melvin Young, id nummer 72478 (RAF), geboren op 20 mei 1915 in Belgravia, London, overleden op 17 May 1943, getrouwd in 1942 met Priscilla Rawson.
 
  Vlucht Engenieur - Sgt David Taylor Horsfall, id nummer 568924 (RAF), geboren 1920 in Leeds, overleden op 17 mei 1943.
 
  Navigator - F/Sgt Charles Walpole Roberts, id nummer 1269945 (RAF), geboren 1921 in Cromer, Norfolk, overleden op 17 mei 1943.
 
  Wireless Operator - Sgt Lawrence William Nichols, id nummer 1377941 (RAF), geboren 17 mei 1910 in Northwood, Middlesex, overleden op 17 mei 1943, zoon van Mr.en Mrs. Edward Nichols, echtgenoot van Georgina Nichols.
 
  Bommen Richter - F/O Vincent Sandford MacCausland, id nummer J/15309 (RCAF), geboren 1913 in Prince Edward Island, Canada, overleden op 17 mei 1943. zoon van John Henry Burns MacCausland en Edith Katie MacCausland.
 
  Neusschutter - Sgt Gordon Arthur Yeo, id nummer 1317656 (RAF), geboren 1922 in Barry, Glamorgan, overleden op 17 mei 1943, zoon van Arthur en Ada Yeo.
 
  Staartschutter - Sgt Wilfred Ibbotson, id nummer 655431 (RAF), geboren 1913 in Netherton near Wakefield, Yorkshire, overleden op 17 mei 1943, zoon van Herbert en Anne Ibbotson; echtgeboot van Doris Ibbotson.
 
           
H.M.Young     D.T.Horsfall    C.W.Roberts    L.W.Nichols    V.S.McCausland   G.A.Yeo   W.Ibbotson
 

Alle bemanningsleden werden in Bergen begraven

 

De Lancaster AJ-Z Zebra ED937/G die om 2.56 neerstortte in de buurt van Emmerich nadat deze was geraakt door Flak afweergeschut. Gibson riep Sqn.Ldr. Henry Maudslay op in Z-Zebra op. Zijn Lancaster, de ED937, AJ-Z, dook over het kasteel Waldeck, dat een mooi oriientatiepunt was, richting de dam. Maudslay zal nog gedacht hebben aan de oefenvlucht een paar dagen daarvoor, toen hij een Lancaster beschadigde door zo laag te vliegen dat de onderzijde door de waterzuil werd vernield. Ook Maudslay had enkele aanlopen nodig voor hij de bom kon laten lanceren. Op de derde aanloop werd de upkeep losgelaten door bommenrichter Plt.Off. M.J.D. Fuller, maar deze kwam niet op het juiste tijdstip los. In plaats van tegen de dam te ketsen, kwam de bom op de dam terecht en explodeerde daar. Brokstukken van de dam vlogen alle kanten op. De Z-Zebra dreunde op dat moment over de bovenzijde en verdween door een kolom vuur en rook. Gibson zag de rode lichtkogel verschijnen om aan te geven dat de bom gelanceerd was. Gibson vroeg: Z-Zebra, Z-Zebra, are you alright  Een stem ver weg van Maudslay kon men nog horen; I think so, stand by. Radioman Sgt. R. Cottam stuurde enkele minuten later nog een bericht vanuit Z-Zebra dat de bom was afgeworpen maar geen resultaat had gebracht, Het was het laatste wat van de Lancaster werd vernomen.  

  Piloot - S/Ldr Henry Eric Maudsley. id nummer 62275 (RAF), geboren op 21 juli 1921 in Learmington Spa, Warwickshire, overleden op 17 mei 1943.
 
  Vlucht Engenieur - Sgt Jack Marriott. id nummer 1003474 (RAF), geboren op 19 januari 1920 in New Smithy, Derbyshire, overleden op 17 mei 1943.
 
  Navigator - F/O Robert Alexander Urquhart. id nummer (RCAF), geboren op 2 augustus 1919 in Moose Jaw, Saskatchewan, Canada, overleden op 17 mei 1943.
 
  Wireless Operator - WO2 Alden Cottam. id nummer R/93558 (RCAF), geboren op 29 augustus 1912 in Jasper, Alberta, Canada. overleden op 17 mei 1943.
 
  Bommen Richter - P/O Michal John David Fuller. id nummer 143760 (RAF), geboren op 28 april 1920 in Reigate, Surrey, overleden op 17 mei 1943.
 
  Neusschutter - F/O William John Tytherleigh. id nummer 120851 (RAF), geboren 1922 in Londen, overleden op 17 mei 1943.
 
  Staartschutter - Sgt Norman Rupert Burrows. id nummer 1503094 (RAF), geboren 1922 in Liverpool, overleden op 17 mei 1943.
 
           
H.E.Maudslay   J.MarriotR.   A.Urquhart   A.P.Cottam   M.J.D.Fuller   W.J.Tytherleigh   N.R.Burrows
 

Ze liggen begraven op het Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Reichswald Forest  begraafplaats in de buurt van Kleve

 

Vertrokken op 16 mei 1943 om ca. 21:28, de Lancaster AJ-K King ED934/G gevlogen door Sgt. V.A. Byers die om 23.00 neerstortte in de waddenzee in de buurt van Texel nadat deze was geraakt door Flak afweergeschut. Geen overlevenden.

  Piloot - P/O Vernon William Byers, id nummer J/17474 (RCAF), geboren 24 september 1919 in Star City, Saskatchewan, Canada,overleden op 17 mei 1943, Runnymede Memorial, Engeland (Panel 175)
 
  Wireless Operator - Sergeant John Wilkinson, id nummer 1025280 (RAF), geboren op 2 maart 1922 in Antrobus, Cheshire, overleden op 17 mei 1943, Runnymede Memorial, Engeland (Panel 169)
 
  Vlucht Engenieur - Sergeant James Alastair Taylor, id nummer 575430 (RAF), geboren 1923 in Alves, Morayshire, Scotland, overleden op 16 mei 1943, Runnymede Memorial, Engeland (Panel 166)
 
  Navigator - Flying Officer James Herbert Warner, id nummer 128619 (RAF), geboren 1914 in Horncastle, Lincolnshire, overleden op 16 mei 1943, Runnymede Memorial, Engeland (Panel 130)
 
  Bommen Richter - Pilot Officer Arthur Neville Whitaker, id nummer 144777 (RAF), geboren 8 september 1909 in Blackburn, Lancashire, overleden op 16 mei 1943, zoon van James en Edith Whitaker, Runnymede Memorial, Engeland (Panel 130),
 
  Neusschutter - Sergeant Charles McAllister Jarvie, id nummer 1058757 (RAF), geboren 1922 in Glasgow, overleden op 16 mei 1943, Runnymede Memorial, Engeland (Panel 154)
 
  Staartschutter - Flight Sergeant James McDowell, id nummer R/101749 (RCAF), geboren 13 augustus 1910 in Glasgow, overleden op 16 mei 1943, zoon van John en Agnes McDowell. Hij is de enigste die ooit teruggevonden is. Hij werd enkele maanden later drijvend gevonden door een vissersboot en aan land gebracht om begraven te worden in Harlingen.

De rest van de bemanning is nog steeds vermist. Ze staan bijgeschreven in de panels van het Runnymede Memorial.

Klik op de afbeelding voor een vergroting
 
           
V.W.Byers   J.Wilkinson   J.A.Taylor   J.H.Warner   A.N.Whitaker   C.M.Jarvie   J.McDowell

 

De Lancaster AJ-B Baker ED864/G die om 0.15 neerstortte in de buurt van Borken nadat deze tegen de elektriciteitskabels van een hoogspanningsmast was gevlogen.

  Crashlocatie

  Piloot - F/Lt William Astell, id nummer 60283 (RAF), geboren op 1 april 1920 in Knutsford, Cheshire, overleden op 17 mei 1943.
 
  Vlucht Engenieur - Sgt John Kinnear, id nummer 635123 (RAF), geboren 1922 in Newport, Fife, overleden op 17 mei 1943.
 
  Navigator - P/O Floyd Alvin Wile, id nummer J/16872 (RCAF), geboren 17 april 1919 in Scotch Village, Nova Scotia, Canada, overleden op 17 mei 1943
 
  Wireless Operator - WO2 Abram Garshowitz, id nummer R/84377 (RCAF), overleden op 17 mei 1943
 
  Bommen Richter - F/O Donald Hopkinson, id nummer 127817 (RAF), geboren 19 september 1920 in Royton, Lancashire, overleden op 17 mei 1943
 
  Neusschutter - F/Sgt Francis Anthony Garbas, id nummer R/103201 (RCAF), geboren in juli 1922, overleden op 17 mei 1943, zoon van Stanley en Mary Garbas uit Hamilton, Ontario, Canada
 
  Staartschutter - Sgt Richard Bolitho, id nummer 1211045 (RAF), overleden op 17 mei 1943
 
           
W.Astel   J.Kinnear   A.Wile   A.Garshowitz   D.Hopkinson   F.A.Garbas   R-Bolitho
 

Ze liggen begraven op het Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Reichswald Forest  begraafplaats in de buurt van Kleve

 

De Lancaster AJ-E Easy ED927/G, gevlogen door Flt.Lt R.N.G. Barlow kwam ook in contact met hoogspanningskabels en elektriciteitmasten en die om 23.58 neerstortte in de buurt van Herken

. De Crashplaats

  Crashlocatie

  Piloot - F/Lt Robert Norman George Barlow, id nummer 401899 (RAAF), geboren op 22 april 1911 in Carlton, Victoria, Australi? overleden op 16 mei 1943, zoon van Alec Barlow.
 
  Vlucht Engenieur - P/O Samuel Leslie Whillis, id nummer 144619 (RAF), geboren 1912 in Newcastle on Tyne, overleden op 16 mei 1943, zoon van Charles en Edith Whillis
 
  Navigator - F/O Philip Sydney Burgess, id nummer 124881 (RAF), geboren in augustus 1922 in Portsmouth ,  overleden op 16 mei 1943, geadopteerd door de Rowland family in Folkestone, Kent, omdat zijn beide ouders vroeg zijn overleden.
 
  Wireless Operator - F/O Charles Rowland Williams, id nummer 405224 (RAAF), geboren op 19 maart 1909 in Townsville, Queensland, Australi? overleden op 16 mei 1943, zoon van Horace en Catherine Williams.
 
  Bommen Richter - P/O Alan Gillespie, id nummer 144205 (RAF), geboren op 16 november 1922 in Hesket, Westmorland, overleden op 16 mei 1943, zoon van Robert en Margaret Gillespie.
 
  Neusschutter - F/O Harvey Sterling Glinz, id nummer J/10212 (RCAF), geboren op 2 maart 1922 in Winnipeg, Manitoba, Canada, overleden op 16 mei 1943, zoon van Ernest Glinz.
 
  Staartschutter - Sgt Jack Robert George Liddell, id nummer 1338282 (RAF), geboren op 24 juni 1924 in Weston-super-Mare, Somerset, overleden op 16 mei 1943, zoon van Robert en Winifred Liddell.
 
           
R.N.G.Barlow   S.L.Whillis   P.S.Burgess   G.R.Williams   A.Gillespie   A.S.Glinz   J.R.G.Liddell

Ze liggen ook begraven op het Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Reichswald Forest  begraafplaats in de buurt van Kleve

Het toestel spatte in een vuurzee uiteen zonder overlevenden. Opvallend was dat de Upkeep geheel intact de volgende dag werd gevonden. Denkende dat men met een brandstoftank te maken had, klom de burgemeester van Haldern er bovenop. De man zal goed geschrokken zijn toen duidelijk werd dat het een apparaat betrof dat voor een aardig gaatje kon zorgen indien tot ontploffing gekomen. Twee politieke gevangen wisten de ontsteking te demonteren. De Upkeep werd vervolgens voor onderzoek naar Berlijn overgebracht.

Resultaat en gevolgen

De verwoesting van de Mohnedam in de nacht van 16 op 17 mei 1943.

Maar Speer liet er geen gras over groeien. Direct beval hij afdoende luchtafweer. Binnen vierentwintig uur werden ook zevenduizend arbeiders verplaatst vanaf de bouwwerkzaamheden aan de Atlantic Wall om de dammen te repareren. Het zou uiteindelijk uitgroeien tot 20.000 werkers waaronder zeer veel onder dwang.

M?nedam, de dag na de aanval. Een ploeg van een
20mm luchtafweer kanon bekijkt de waterstroom,

 

De verwoesting van de Ederdam in de nacht van 16 op 17 mei 1943.

 

De aanval op de Sorpedam in de nacht van 16 op 17 mei 1943. Duidelijk is te zien waar deze is geraakt.


De verwoesting van twee van de drie oorspronkelijk aangewezen dammen werd een groot succes aangemerkt en werd uitvoerig in de pers gemeld.De hele operatie was een enorme oppepper voor het engelse volk. Guy Gibson kreeg voor zijn leiderschap en uitvoering van de operatie het Victoria Cross, de hoogste engelse militaire onderscheiding. Ook diverse andere bemanningsleden kregen onderscheidingen. De tol die werd betaald was hoog. Van de 19 vliegtuigen keerden er 8 niet terug. En van de 133 bemanningsleden waren en 53 om het leven gekomen en drie zaten in gevangenschap. Een verlies percentage van 42%. Dat is erg hoog, omdat er bij andere bombardementsvluchten 5 tot 10% verloren gingen. Bovendien hoorden deze bemanningsleden tot de Bomber Command. Voor de Duitsers was het ook een zware slag.

  

Door de verwoestende water stromen kwamen er 1.294 mensen om het leven, waarvan ongeveer de helft Russische gevangenen. De Duitsers zetten 10.000 mensen op de dammen om deze te verdedigen en er zouden 30.000 mensen nodig zijn voor al het papierwerk. Hierdoor konden de verdediging werken in Normandie niet op tijd klaar zijn voor de invasie in juni 1944. De verwoestingen waren pas in 1947 weer helemaal hersteld.

Reparatie van de Mohne Dam

  Mohnedam 1947

De daken van de torens zijn, na reparatie van de dam, weggelaten om afweergeschut te plaatsen.

 

De volgende Lancasters met bemanning kwamen wel heelhuids terug op de vliegbasis Scampton in Lincolnshire.

Lancaster AJ-F Freddie ED918/G  Vertrokken op 17 mei 1943 om ca. 00:03. AJ-F viel de Sorpedam aan om 03:14. Hij was de tweede en tevens laatste vliegtuig die de Sorpedam raakte maar zonder succes. Teruggekeerd op 17 mei om 05:33.

   Piloot - Flight Sergeant Kenneth William Brown (RCAF), geboren 20 augustus 1920 in Moose Jaw, Saskatchewan, Canada, overleden op 23 december 2002 in White Rock, British Columbia

  Boordwerktuigkundige - Sergeant Harry Basil Feneron (RAF), geboren 14 mei 1920 in Londen, overleden op 18 november 1993 in Gerrards Cross, Buckinghamshire

  Bommenrichter - Sergeant Stefan Oancia, id nummer R/114949 (RCAF), geboren 1923 in Stonehenge, Saskatchewan, Canada
overleden in 1999

  Navigator - Sergeant Dudley Percy Heal, (RAF), geboren 5 augustus 1916 in Portsmouth, Hampshire, overleden op 7 februari 1999 in Southampton

  Wireless Operator - Sergeant Herbert John Hewstone, geboren 24 juli 1909 in Stepney, Londen, overleden op 28 mei 1980

  Neusschutter - Sergeant Daniel Allatson, id nummer 553739 (RAF), geboren 7 november 1923 in Eatwood, Essex, overleden op 16 september 1943

  Staartschutter - F/Sgt Grant S. McDonald, (RCAF), geboren op 20 juli 1921 in Grand Forks, British Columbia, Canada, overleden op 13 mei 2012 in Vancouver

 

Lancaster AJ-H Harry ED936/G  Vertrokken op 16 mei 1943 om ca. 21:28, AJ-H verloor zijn bom om 23.00 uur bij de Nederlandse kust na het aanraken van de zee. Hij brak zijn missie af en keerde terug naar huis. Teruggekeerd: ca. 00:46.


  Piloot - P/O Geoffrey Rice, id nummer 141707 (RAF), geboren 4 januari 1917 in Hinckley, Leicestershire, overleden 24 november 1981 in Somerset Taunton, zoon van Frederick en Anne Rice.

 

  Boordwerktuigkundige - Sergeant Edward Clarence Smith, id nummer 540655 (RAF), geboren 1919 in Cambridge, overleden op 20 december 1943, zoon van Clarence en Annie Smith, echtgenoot van Evelyn Sarah Smith, uit Easthampstead, Berkshire

  Neusschutter - Sergeant Thomas William Maynard, id nummer 1386420 (RAF), geboren 1923 in Londen, overleden op 20 december 1943, zoon van Sydney Thomas Maynard en Janet Isabella Maynard, uit Wandsworth, London, England

  Navigator - F/O Richard MacFarlane, id nummer 126044 (RAF), geboren 1921 in Glasgow, Schotland, overleden op 20 december 1943, zoon van Mr Daniel Macfarlane uit Glasgow, Scotland.

  Wireless Operator - Sergeant Chester Bruce Gowrie, id nummer  R/93201 (RCAF), geboren 14 april 1918 in Tramoing lake, Saskatchewan, Canada, overleden op 20 december 1943, zoon van Malcolm Alvery Gowrie en Phyllis Gowrie, uit Tramping Lake, Saskatchewan, Canada.

  Bommenrichter - F/Sgt John William Thrasher, id nummer J/19337 (RCAF), geboren 30 juli 1920 in Arnherstburg, Ontario, Canada, overleden op 20 december 1943 , zoon van Charles De Vere Thrasher en Irene Agnes Thrasher, uit Amherstburg, Ontario, Canada.

  Staartschutter - Sergeant Stephen Burns, id nummer 1217692  (RAF), geboren 1921 in Dudley, Worcestershire, overleden op 20 december 1943, zoon van John en Sarah Jane Burns, uit Dudley, Worcestershire, England.

 

 

Lancaster AJ-J Johnny ED906/G  Vertrokken op 16 mei 1943 om 21:47. AJ-J was het vijfde vliegtuig die de Mohnedam aanviel. De bom raakte de dam (voltreffer) en blies een gat in de damwand.. Het codewoord "NIGGER" voor het doorbreken van de Mohnedam werd teruggestuurd naar Grantham. Eerste vliegtuig die terugkeerde op 17 mei om 03:11.


  Piloot  -  F/Lt David John Hatfeild Maltby, id nummer 60335 (RAF), geboren op 10 mei 1920 in Sussex, overleden op 15 september 1943

 

  Boordwerktuigkundige - Sgt William Hatton, id nummer 1013557 (RAF), geboren 24 maart 1920 in Wakefield, Yorkshire, overleden op 15 september 1943

 

  Bommenrichter - P/O John Fort, id nummer 49575 (RAF), geboren 14 januari 1912 in Colne, Lancashire, overleden op 15 september 1943

 

  Navigator - Sergeant Vivian Nicholson, id nummer 1144183 (RAF), geboren 1922 in Sherburn, Durham, overleden op 15 september 1943

 

  Wireless Operator - Sgt Antony Joseph Stone, id nummer 1311959 (RAF), geboren 5 december 1920 in Winchester, Hampshire, overleden op 15 september 1943

 

  Staartschutter - Sgt Harold Thomas Simmonds  id nummer 1248156 (RAF), geboren op Christmas day 1921 in Burgess Hill, Sussex, overleden op 15 september 1943

 

  Buikschutter - Sgt Victor Hill, id nummer 1315729 (RAF), geboren 1921 in Berkeley, Gloucestershire, overleden op 15 september 1943

 

 

Lancaster AJ-L Leather ED929/G   Vertrokken op 16 mei 1943 om 21:59. AJ-L viel de Ederdam aan tussen  01:30 - 02:00. Hij had vier pogingen nodig om in positie te komen en de bom te droppen maar zonder succes. Gibson vertelde Shannon om te wachten terwijl Maudslay (AJ-Z) zijn poging ondernam. Maudslay had twee pogingen nodig maar kon niet in de juiste positie komen. Gibson riep Shannon daarna terug voor een nieuwe poging en dit keer slaagde hij erin om de bom te droppen. De bom ontplofte maar de dam brak niet. Teruggekeerd op 17 mei om 04:06.

 

  Piloot - F/Lt David John Shannon, id nummer A/407729 (RAAF), geboren 27 mei 1922 in Unley Park, South Australia, overleden op 8 April 1993 in Londen.

 

  Wireless Operator - F/O Brian Goodale, id nummer 101042 (RAF), geboren 12 juni 1919 in Kent, overleden december 1977 in Bury St Edmunds

 

  Boordwerktuigkundige - Sgt Robert Jack Henderson, id nummer 544401 (RAF), geboren in Ayr, Schotland, overleden in 1961 in Cyprus

 

  Navigator - F/O Daniel Revie Walker, id nummer J/15336 (RCAF), geboren op 20 november 1917 in Blairmore, Alberta, Canada, overleden op 17 december 2001

 

  Staartschutter - P/O Jack Buckley, id nummer 129460 (RAF), geboren 1919 in Bradford, Yorkshire
overleden in mei 1990 in Bradford

 

  Bommenrichter - F/Sgt Leonard Joseph Sumpter, id nummer 655673 (RAF), geboren op 1911 Kettering, Northamptonshire, overleden op 30 November 1993 in Luton

 

  Buikschutter - Sgt Brian Jagger, id nummer 171172 (RAF), geboren 1922 in Chelsea, Londen, overleden op 30 aptil 1944



 

Lancaster AJ-N Nut ED912/G   Vertrokken op 16 mei 1943 om 21:59. AJ-N viel de Ederdam aan tussen 01:30 en 02:00. Het was het derde vliegtuig die de Ederdam aanviel. Hij speelde een "dummy run" ging toen in voor zijn laatste aanval. De bom raakte de dam (voltreffer) en deze brak daarna. Het codewoord "DINGHY" voor het doorbreken van de Ederdam werd doorgegeven naar HQ Grantham. Teruggekeerd op 17 mei 1943 om 04:20.

 

  Piloot - P/O Leslie Gordon Knight, id nummer 401449 (RAAF), geboren op 7 maart 1921 in Victoria, Australi? overleden op 16 september 1943

 

  Wireless Operator - F/Sgt Robert George Thomas Kellow, id nummer 411453 (RAAF), geboren op 13 december 1916 in Newcastle, New South Wales, Australi? overleden op 12 februari 1988 in Winnipeg

 

  Boordwertuigkundige - Sgt Raymond Ernest Grayston, id nummer 913888, geboren op 13 october 1918 in Dunsfold, Surrey, Overleden op 15 april 2010

 

  Navigator - F/O Harold Sidney Hobday, id nummer 119291, geboren op 28 januari 1912 in Croydon, Surrey, overleden op 24 februari 2000

 

  Staartschutter - Sgt Henry Earl O'Brien, id nummer R/142252 (RCAF), geboren 15 augustus 1922 in Regina, Saskatchewan, Canada, overleden in September 1985 in Engeland

  Bommenrichter - F/Lt Edward Cuthbert Johnson, id nummer 1006393, geboren op 3 mei 1912 in Lincoln, overleden op 1 oktober 2002 in Blackpool

 

  Buikschutter - Sgt Frederick E. Sutherland, id nummer R/108628  (RCAF), Canada

 

 

Lancaster AJ-O Orange ED886/G  Vertrokken op 17 mei 1943 om ca. 00:03. AJ-O viel de Ennepedam aan om 03:41. De Ennepedam werd niet gebroken door de bom. AJ-O was het enige vliegtuig dat ?n van de secundaire doelen aanviel. AJ-O was het laatste vliegtuig die terug keerde. Teruggekeerd op 17 mei 1943: 06:15.

 

  Piloot - P/O William Clifford Townsend, (RAF), geboren op 12 januari 1921 in Gloucestershire, overleden op 9 april 1991 in Bromsgrove, zoon van William and Kathleen Townsend.

 

  Wireless Operator - F/Sgt George Alexander Chalmers, id nummer 52692 (RAF), geboren 12 februari 1921 in Peterhead, Aberdeenshire, Schotland, overleden 2 augustus 2002

 

  Boordwerktuigkundige - Sgt Dennis John Dean Powell, id nummer 644741  (RAF), geboren op 21 januari 1922 in Birmingham, overleden op 16 september 1943, zoon van Easton en Ada Powell uit Birmingham.

 

  Navigator - P/O Cecil Lancelot Howard, (RAAF), geboren op 12 januari 1913 in Freemantle, Western Australia, overleden op 26 december 1989, zoon van Henry en Helen Howard.

 

  Staartschutter - Sgt Raymond Wilkinson, (RAF), geboren 1922 in South Shields, Tyne and Wear, overleden op 27 juli 1980 in Australie, zoon van Christopher en Margaret Wilkinson.

 

  Bommenrichter - Sgt Charles Ernest Franklin, (RAF), geboren op 12 november 1915 in West Ham, Londen, overleden op 25 januari 1975, zoon van Albert en May Franklin.

 

  Neusschutter - Sgt Douglas Edward Webb, id nummer 1517241 (RAF), geboren op 12 september 1922 in Leytonstone, Londen, overleden op 8 december 1996 in Yarmouth, zoon van Edward en Daisy Webb.

 

 

Lancaster AJ-P Popsie ED909/G   Vertrokken op 16 mei 1943 om 21:39. AJ-P was het derde vliegtuig die de Mohnedam aanviel maar de bom miste de dam. De Lancaster AJ-P was de tweede vliegtuig die terugkeerde om 03:19.

 

  Piloot - F/Lt Harold Brownlow Morgan "Micky" Martin, (RAAF), geboren 27 februari 1918 in Edgecliff, Australi? overleden op 3 november 1988 in Londen.

 

  Wireless Operator - F/O Leonard Chambers, id nummer NZ403758 (RNZAF), geboren op 18 februari 1919 in Karamea, Nieuw Zeeland, overleden op 1 maart 1985.

 

  Boordwertuigkundige - P/O Ivan Whittaker, (RAF), geboren op 9 september 1918 in Newcastle on Tyne, overleden op 22 augustus 1979 in Wendover, zoon van William and Jane Whittaker

.

  Navigator  - F/Lt Jack Frederick Leggo, id nummer 402367 (RAAF), geboren op 21 april 1916 in Sydney, Australie, overleden op 14 november 1983 in Brisbane

.

  Staartschutter - F/Sgt Thomas Drayton Simpson, id nummer 408076 (RAAF), geboren op 23 november 1917 in Hobart, Tasmanie, Australi? overleden in 1998.

 

  Bommenrichter - F/Lt Robert Claude Hay, id nummer 407074 (RAAF), geboren op 4 november 1913 in Renmark Adelaide, Australi? overleden op 13 februari 1944.

 

  Buikschutter - P/O Bertie Towner Foxlee (RAAF), geboren 7 maart 1920 in Queensland, Australie, overleden op 6 maart 1985 in Nottingham.



 

Lancaster AJ-T Tommy ED923/G   Vertrokken op 16 mei 1943 om ca. 22:02. McCarthy vertrok ongeveer 34 minuten later dan de rest van de tweede golf nadat hij gedwongen was om op het laatste moment over te schakelen naar de enige reserve vliegtuigen (AJ-T). Zijn oorspronkelijke lancaster AJ-Q "Queenie" had een koelvloeistof lek. McCarthy viel de Sorpesee aan om 00:46, maar de bom brak de dam niet. Teruggekeerd op 17 mei om 03:23

.

 

  Piloot - F/Lt Joseph Charles McCarthy, id nummer J9346  (RCAF), geboren op 31 augustus 1919 in Long Island, New York, USA, overleden op 6 september 1998.

 

  Boordwertuigkundige - Sgt William Gordon Radcliffe, id nummer 639976 (RCAF), geboren 24 september 1919 in New Westminster, Britsh Columbia, Canada, overleden op 5 juli 1952, verdronken in de Fraser Rivier, na een auto ongeluk.

 

  Bommenrichter - Sgt George Leonard Johnson, id nummer 1199696 (RAF), geboren 25 November 1921 in Hameringham, Lincolnshire, zoon van Charles en Ellen Johnson. Op Remembrance Day op 11 November 2014 was hij 93 jaar.

 

  Navigator - F/Sgt Donald Arthur MacLean, id nummer

_________________________________________________________________________________

 

 

 

 
 

_______________________________________________________________________________________________________________________________

Copyright 2001 - 2017 Karigro. Alle rechten voorbehouden  |  Colofon  Privacy  |  Disclaimer